آواز مارکتینگ

سئو کلاه سیاه چیست به همراه معرفی تکنیک‌های خطرناک

سئو کلاه سیاه

اگر در حوزه سئو یا دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید، احتمالا نام «سئو کلاه سیاه» یا «Black hat SEO» به گوش‌تان خورده است. اصطلاح سئو کلاه سیاه برای معرفی تکنیک‌هایی استفاده می‌شود که هدف آن‌ها فریب ربات‌های گوگل به منظور به دست آوردن جایگاه در سریع‌ترین زمان ممکن است. جالب است بدانید در گذشته از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه بیشتر استفاده می‌شد، تا اینکه پس از مدتی موتور‌های جستجو با این تکنیک‌های فریبنده آشنا شدند و سایت‌هایی را که از این روش‌ها استفاده می‌کردند، جریمه کردند.

در ادامه همراه ما باشید تا شما را با این مفهوم و تکنیک‌های آن بیشتر آشنا کنیم.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه یا بلک هت سئو به آن دسته از تکنیک، استراتژی‌ها و روش‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از روش‌های غیرقانونی و مخرب سعی می‌کنند رتبه وب‌سایت‌ را بهبود ببخشند. در چنین حالتی، این بهبود رتبه با نقض شرایط موتور جستجو به دست می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله سئو چیست را در این باره از دست ندهید.

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، در برخی موارد بازخورد مناسبی دارند. برای مدت کوتاه یا حتی بلند وب‌سایت را به صفحات اول نتایج می‌آورند؛ اما اغلب مواقع و در ادامه ربات‌ها سریعا متوجه شده و رتبه‌های سایت را از آن سلب کرده و ممکن است سایت را جریمه کنند.

الگوریتم‌های موتور جستجو اغلب در طول زمان پیچیده‌تر می‌شوند. به همین دلیل است که شما نباید به هیچ وجه از سئو کلاه سیاه استفاده کنید. سئو کلاه سفید روش بهتری برای انجام بهینه‌سازی موتور جستجوست و با بندها و دستورالعمل‌هایی که توسط موتورهای جستجو تنظیم شده سازگاری دارد. در واقع سئو کلاه سفید به مجموعه‌ای از تکنیک‌های بهینه سازی سایت گفته می‌شود که با قوانین و ضوابط موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، مطابقت دارد.

سئو چیست و چرا سئو سایت اهمیت زیادی دارد؟

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

دقت کنید که کسب جایگاه در نتایج گوگل نباید شما را از هدف اصلی که همان جلب رضایت کاربران است دور کند. در ادامه این مطلب روش‌های سئو کلاه سیاه را به شما معرفی می‌کنیم که باعث می‌شوند در درازمدت رتبه خوبی را از موتور‌های جستجو دریافت نکنید و شاید پس از مدتی از سوی موتور‌های جستجو جریمه شوید.

1. استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی

به قرار دادن کلمات کلیدی اصلی در متن، در جایی که آن کلمات بی‌معنی هستند؛ اصطلاحا Keyword Stuffing گفته می‌شود. این تکنیک سئو کلاه سیاه، قبلا بسیار پرکاربرد بود؛ ولی امروزه این روش هیچ کاربردی ندارد و جریمه سایت را به همراه دارد.

موتور‌های جستجو نظیر گوگل به کمک الگوریتم‌های خود به‌راحتی تکرار کلمات کلیدی در سایت شما را تشخیص می‌دهند و ممکن است سایت شما را جریمه کنند. توجه داشته باشید که گوگل برای هر کلمه کلیدی یک چگالی مصرف تعیین کرده که بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه است.

2. لینک‌ها و متون پنهان

پنهان کردن متن و لینک، یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سیاه است که می‌تواند نتایج مخربی برای سایت شما به همراه داشته باشد. در این روش سئوکار سعی می‌کند با مخفی‌سازی قسمتی از متن صفحه یا لینک‌های آن از دید کاربر، یک صفحه سئوشده و معتبر را به موتورهای جستجو نمایش دهد. در چنین حالتی، ربات‌ها با صفحه‌ای باکیفیت روبرو می‌شوند. ولی کاربران با صفحاتی روبرو می‌شوند که صرفا دارای چند خط متن یا عکس تبلیغاتی هستند.

در نظر داشته باشید که امروزه دیگر نمی‌توان از این روش استفاده کرد. خزنده‌های موتورهای جستجو به‌سرعت متن پنهان را تشخیص می‌دهند و برای سایت شما امتیاز منفی در نظر می‌گیرند.

3. بهینه‌سازی بیش از حد

در این تکینک سئو کلاه سیاه که به آن over-optimization نیز می‌گویند، وبمستر یا سئوکار از تکنیک‌های سئو کلاه سفید به شکلی مصنوعی و زیادتر از حد معمول استفاده می‌کند و این موضوع باعث می‌شود ربات‌های موتور جستجو به وب‌سایت شک کنند.

برای مثال، در این روش از کلمات کلیدی در ALT تصاویر به شکل مصنوعی و بیش از حد استفاده می‌شود یا در همه هدینگ‌های یک صفحه، کلمه کلیدی تکرار می‌شود.

باید این نکته را مدنظر داشته باشید که اگر در اجرای تکنیک‌هایی که برای سئوی سایت مفید هستند، زیاده‌روی کنید، تاثیرش برعکس شده و جایگاه شما در نتایج موتور‌های جستجو از دست می‌رود.

4. محتوای کپی‌شده

احتمالا شما نیز این جمله معروف را شنیده‌اید که محتوا، پادشاه سایت است. یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای افزایش رتبه سایت، تولید محتوای باکیفیت و منحصر به فرد است. با توجه به پیشرفت الگوریتم‌های گوگل، استفاده از محتوای کپی در سایت از سوی موتور‌های جستجو به‌راحتی قابل تشخیص است.

توجه داشته باشید که با استفاده از محتوا‌های کپی در سایت خود، نه تنها از سوی الگوریتم‌‌های گوگل جریمه می‌‌شوید؛ بلکه باعث می‌‌شوید اعتبار و هویت سایت‌‌ شما نیز زیر سوال برود.

محتوا چیست و نکات مهم برای تولید یک محتوای موفق چیست؟

5. خرید بک‌لینک (Buy Backlinks)

تقریبا تمام وبمسترها در حال حاضر از تاثیر منفی خرید بک‌لینک بر سئو و کسب لینک‌های زیادی و نامناسب مطلع هستند؛ ولی اکثر افراد برای اینکه بتوانند لینک‌های ورودی بیشتری بگیرند و سریع‌تر در صفحات اول باشند، اقدام به خرید لینک می‌کنند.

فراموش نکنید که خرید بک‌لینک می‌تواند رتبه سایت شما را افزایش دهد. اما این کار دقیقا مانند دوپینگ است و وب‌سایت شما به سایتی که از آن بک‌لینک خریداری شده برای همیشه محتاج خواهد شد.

6. استفاده از شبکه وبلاگ‌های بدون کیفیت و اسپم (PBN)

زمانی که هنوز الگوریتم‌های گوگل پیشرفت نکرده بودند، استفاده از شبکه وبلاگ حتی بدون کیفیت و اسپم، می‌توانست رتبه سایت شما را به طرز قابل توجهی بهبود دهد. ولی امروزه هوش مصنوعی گوگل توسعه یافته است و به‌راحتی می‌تواند شبکه وبلاگ‌ها (PBN) را  تشخیص دهد.

گوگل همکاری با مزرعه لینک را مخرب دانسته و آن را جزو روش‌های سئو کلاه سیاه قرار می‌دهد که مشمول مجازات است. استفاده از پی بی ان‌ها یا وبلاگ‌های اسپم و بدون کیفیت، روشی ارزان و راحت است؛ اما دیگر هیچ تاثیر مثبتی برای شما نخواهد داشت.

روش‌های سئو کلاه سیاه

7. کامنت‌های اسپم

ساخت لینک در بخش نظرات و کامنت‌های وب‌سایت یکی از تکنیک‌های لینک‌سازی است که گوگل به مرور با الگوریتم‌های جدید و تغییر فاکتورهایی که برای یک لینک خوب و باکیفیت تعیین کرد، اهمیت این روش لینک‌سازی را کاهش داد.

این روش امروزه به‌عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه شناخته می‌شود. کمی حالت اسپم گونه دارد و اگر میزان لینک‌های کامنتی وب‌سایت شما افزایش زیادی داشته باشد، موتور‌های جستجو نسبت به آن مشکوک می‌شود.در این حالت ممکن است سایت شما را جریمه کنند.

8. صفحات دروازه‌‌ای Doorway Pages

این صفحات به‌عنوان صفحه پرش یا پل شناخته می‌شوند که برای کلمه کلیدی مورد هدف کاملا بهینه شده‌اند؛ ولی از نظر محتوا ارزش آنچنانی ندارند و هدف آن‌ها فقط ارسال کاربر از این صفحه به دیگر صفحاتی است که هیچ ارتباطی با عبارت مورد جستجو کاربر ندارد.

این تکنیک سئو کلاه سیاه می‌تواند برای گوگل مشکل‌ساز باشد. مثلا وقتی که کاربران کلمه کلیدی یا سوالی را در گوگل جستجو می‌کنند، در نتایج جستجو شاهد لینک‌هایی هستند که همه مربوط به یک دامین خاص است.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که سئو کلاه سیاه چیست. در ادامه نیز به معرفی هشت مورد از رایج‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه پرداختیم. نکته‌ای که درباره این نوع سئو باید مدنظر داشته باشید این است که این روش در بلندمدت اثرات منفی بر وب‌سایت و همچنین سوابق کاری و شهرت شما خواهد داشت.

علاوه بر این، سئو کلاه سیاه باعث می‌شود وب‌سایت شما فورا توسط موتورهای جستجو حذف شود و گاهی اوقات در لیست سیاه یا ممنوعه قرار بگیرد. در صورتی که به دنبال دریافت خدمات سئو با بهترین کیفیت هستید، حتما با کارشناسان ما در آواز مارکتینگ تماس حاصل فرمایید تا شما را در این زمینه یاری کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *