آواز مارکتینگ

سئو کلاه سفید (White Hat SEO) چیست؟

سئو کلاه سفید

شاید این عبارت به گوش شما هم خورده که اگر می‌خواهید یک سئوی ماندگار و معتبر داشته باشید، باید از سئو کلاه سفید استفاده کنید. در واقع در این نوع سئو، سئوکار یا وبمستر تمامی قوانین و اصول سئو را رعایت کرده و به طبیعی‌ترین شکل ممکن به نتایج اول گوگل می‌رسد. درست است که سئو کلاه سفید به صبر و زمان بسیاری نیاز دارد؛ اما شما ناگزیرید برای سایت تازه‌تاسیس‌تان تنها از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده کنید تا گوگل شما را جریمه نکند.

در ادامه همراه ما باشید تا شما را با مفهوم سئو کلاه سفید و تکنیک‌های آن بیشتر آشنا کنیم.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید یا White hat SEO یکی از استراتژی‌های سئو کردن سایت است که بر اساس قوانین گوگل و انتظارات جستجوکنندگان تدوین می‌شود. به عبارت دیگر، در این روش سئوکار بدون این که بخواهد الگوریتم‌های موتور‌های جستجو را دور بزند، رتبه یک سایت را در نتایج جستجو بهبود می‌بخشد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله سئو چیست را در این باره از دست ندهید.

یکی از بزرگ‌ترین معایب این سئو این است که شما باید طی آن با صبر و حوصله و طبق توصیه‌های گوگل، فعالیت‌های مربوط به بهینه سازی سایت را جلو ببرید. این در حالی است که در سئو کلاه سیاه، شما می‌توانید طی چند ماه به رتبه مدنظر خود برسید؛ ولی این نکته را هم مدنظر داشته باشید که نتایج حاصل از روش‌های سئو کلاه سیاه معمولا کوتاه‌مدت بوده و ممکن است جریمه سایت شما از سوی موتور‌های جستجو را به همراه داشته باشد.

از طرف دیگر، اگرچه روند روش‌های سئوی کلاه سفید درازمدت است؛ اما نتایج حاصل از آن تقریباً همیشگی هستند. همچنین، راهکارهایی که از طریق این نوع سئو اعمال می‌شوند، شامل جرایم آنلاین موتورهای جستجو نمی‌شود.

سئو چیست و چرا سئو سایت اهمیت زیادی دارد؟

تکنیک‌های سئو کلاه سفید

همان‌طور که گفتیم، اگر می‌خواهید حمایت طبیعی موتور‌های جستجو را در اختیار داشته باشید، سئو کلاه سفید بهترین روش سئو کردن برای سایت شماست. در ادامه، روش‌های سئو کلاه سفید را به شما معرفی می‌کنیم که باعث می‌شوند در درازمدت رتبه خوبی از موتور‌های جستجو دریافت کنید.

روش‌های سئو کلاه سفید

تکنیک‌های سئو کلاه سفید عبارت‌اند از:

1. به‌درستی از کلمات کلیدی استفاده کنید

اولین قدمی که شما برای پیاده‌سازی سئو روی وب‌سایت نیاز دارید، تحقیقات کلمات کلیدی است. اگر از کلمات کلیدی درست و بجا استفاده کنید، گوگل موضوع صفحات شما را به‌درستی تشخیص داده و آن را در نتایج جستجوی مرتبط نمایش می‌دهد.

تحقیقات کلمات کلیدی و پس از آن، تعیین کلمات مورد نظر در هر صفحه تا حدی استراتژی محتوای وب‌سایت شما را هم مشخص می‌کند.

یادتان باشد سعی نکنید فقط یک کلمه کلیدی خاص را در طول متن خود تکرار کنید؛ بلکه انعطاف به خرج داده و روی کلمات کلیدی مختلف تمرکز کنید. توجه داشته باشید که به هر حال برخی از کلمات کلیدی نیاز به توجه بیشتری دارند.

2. محتوای باکیفیت تولید کنید

مهم‌ترین کاری که در سئو کلاه سفید باید انجام دهید، تولید محتوای باکیفیت و خاص است. در واقع زمانی که شما محتوای مفید و باکیفیت تولید می‌کنید، رضایت کاربران را به دست آورده و به دنبال آن رضایت گوگل از سایت‌تان را نیز خواهید داشت که این موضوع به بهبود رتبه سایت شما می‌انجامد.

محتوای مقالات شما باید به قدری جذاب و باکیفیت باشد که بتواند کاربران را جذب کند و باعث شود آن‌ها مدت زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند. در نظر داشته باشید که اگر کاربری مطلب مورد نیازش را در سایت شما پیدا نکند، به‌سرعت از سایت خارج می‌شود و این موضوع در رتبه شما تاثیر منفی خواهد داشت.

محتوا چیست و نکات مهم برای تولید یک محتوای موفق چیست؟

3. لینک‌سازی طبیعی داشته باشید

طبق نظر گوگل محتوای شما باید به قدری قوی باشد که دیگران مایل باشند به شما در وب‌سایت‌های‌شان لینک بدهند و گوگل تنها این نوع لینک‌دهی را طبیعی در نظر می‌گیرد. به لینک‌هایی که شما از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید، بک‌لینک گفته می‌شود که گوگل در زمان امتیاز‌دهی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. از این رو، شما باید نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشید.

لینک‌های طبیعی که یکی از روش‌های سئو کلاه سفید است، اگر به منابع شناخته‌شده مربوط باشند، اعتبار صفحات شما را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر، بالا و پایین رفتن اعتبار سایت شما، به Authority سایتی که به شما لینک می‌دهد، بستگی دارد.

4. مطالب قدیمی سایت را به‌روزرسانی کنید

اگر در گذشته مقاله‌ای را در مورد موضوع خاصی نوشته‌اید و در حال حاضر اطلاعات جدیدی در مورد آن موضوع پیدا کرده‌اید، توصیه می‌کنیم آن را به‌روز‌رسانی کنید. برای استفاده از این تکنیک سئو کلاه سفید، شما باید مطالب مهمی را که قبلا منتشر کرده‌اید به‌صورت مستمر و طی بازه‌های زمانی مختلف (برای مثال هر یک سال یک بار) بررسی کرده و آن‌ها را با آخرین اطلاعات مرتبط به‌روزرسانی کنید.

در نظر داشته باشید که منظور از به‌روزرسانی محتوا صرفا این نیست که یک خط به مقاله قبلی اضافه کنید! بهتر است حداقل به محتواهای قدیمی خودتان، نسبت به تعداد کلماتی که دارند، چیزی در حدود 150 کلمه به بالا محتوای جدید و جذاب اضافه کنید.

5. سرعت سایت خود را افزایش دهید

طبق آمار به‌دست‌آمده کاربران بیشتر از چند ثانیه برای باز شدن سایت شما منتظر نمی‌مانند و به سراغ سایت بعدی در نتایج جستجو می‌روند. علاوه بر این، امروزه گوگل سرعت بارگذاری یک سایت را به‌عنوان یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. از این موضوع می‌توان متوجه شد که سرعت یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سفید است که باید به آن توجه داشت. بهترین راه آنالیز سرعت سایت، استفاده از ابزار تست سرعت خود گوگل با نام Google page speed insights است.

6. بر روی UI سایت خودتان بیشتر کار کنید

رابط کاربری یا user interface، رابط میان کاربر و محصول یا سیستم است و شامل تصاویر، رنگ‌ها، سایزها، فاصله‌ها، هماهنگی بین متن‌ها، نمودارها، دکمه‌ها، ماژول‌ها، جدول‌ها، ویدئوها و… در سایت شما می‌شود.

امروزه رابط کاربری، که از تکنیک‌های سئو کلاه سفید محسوب می‌شود، اهمیت بسیاری پیدا کرده است؛ چرا که اگر سایت شما ظاهر نامناسبی داشته باشد، به‌راحتی مخاطبان خود را از دست می‌دهید.

توصیه می‌کنیم که برای UI سایت خودتان از سایت‌هایی که ارتباطی با سایت شما ندارند الهام نگیرید. برای مثال، ظاهر سایت لوازم جانبی خودرو باید کاملا متفاوت با سایت فروش لوازم آرایشی باشد.

7. از آدرس صفحات (URL) کوتاه و خوانا استفاده کنید

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سفید این است که آدرس صفحات شما کوتاه و در عین حال خوانا باشد. بسیاری از سئوکاران به این نکته مهم توجه نمی‌کنند؛ اما URL یا همان لینک آدرس صفحات سایت شما می‌تواند تأثیر بسزایی در سئوی سایت شما داشته باشند.

یادتان باشد از کاراکتر‌های پیچیده و طولانی در آدرس صفحات خود استفاده نکنید و قسمت‌های اضافی در URL را از بخش تنظیمات CMS خود حذف کنید تا بعد از آدرس سایت فقط آدرس مطلب یا صفحه مورد نظر درج شود.

تکنیک‌های سئو کلاه سفید

8. در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید

داشتن فعالیت در صفحات اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و… یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سفید است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شوید. با فراهم کردن دکمه‌های به‌اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی در مطالب سایت، شانس نمایش محتوای سایت خود را بسیار بیشتر می‌کنید؛ چون کاربران اشتراک‌گذاری محتوای مورد علاقه خود را زیاد انجام می‌دهند.

شما با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید لینک‌های بیشتری برای سایت خود بگیرید و جایگاه برندتان را در ذهن مخاطب تثبیت کنید.

سخن پایانی

تمام کاری که شما در روش سئو کلاه سفید انجام می‌دهید، این است که بهترین نتیجه را برای کاربران خود فراهم کنید. اگرچه سئو کلاه ‌سفید دیرتر از سئو کلاه‌ سیاه به نتیجه می‌رسد؛ اما هیچ‌گونه مشکلی برای سایت ایجاد نخواهد کرد.

ما در این مطلب تلاش کردیم تا 8 مورد از رایج‌ترین روش‌های سئو کلاه سفید را به شما معرفی کرده و توضیح دهیم. در صورتی که به دنبال دریافت خدمات سئو با بهترین کیفیت هستید، حتما با کارشناسان ما در آواز مارکتینگ تماس حاصل فرمایید تا شما را در این زمینه یاری کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *