آواز مارکتینگ

کمپین دیجیتال چیست و معرفی انواع کمپین دیجیتال

کمپین دیجیتال چیست

در جواب کمپین دیجیتال چیست به طور کلی می‌توان گفت امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت روزافزون کسب و کار، برگزاری و استراتژی کمپین دیجیتال می‌تواند شما را در بین رقبای خودتان متمایز کند.

کمپین دیجیتال چیست؟

در این مقاله می‌خوانیم:

به تمام فعالیت‌های تبلیغاتی و دیجیتالی مختلفی که برای دیده شدن یک کسب و کار صورت می‌گیرد کمپین دیجیتال می‌گویند. می‌توان گفت کمپین دیجیتال به کسب و کار شما برای به دست آوردن بهترین استراتژی‌ها و موثرترین تاکتیک‌ها کمک می‌کند. در واقع، کمپین‌ دیجیتال انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع کسب و کار انتخاب می‌شوند. ماهیت کمپین‌ها با توجه به نوع صنعت و کسب و کار متفاوت است.

اهمیت کمپین‌های دیجیتال

کمپین‌های دیجیتال به رشد کسب و کار کمک شایانی می‌کنند و به واسطه آن می‌توانید به‌راحتی خودتان و کسب و کارتان را به مشتریان معرفی کنید، مخاطبان‌تان را جذب کنید و محصولات‌تان را بفروشید. با کمک تبلیغات و بخصوص کمپین‌های دیجیتالی می‌توانید رشد بسیاری را در هر زمینه‌ای که در آن تخصص و هدف دارید، داشته باشید.

چرا باید یک کمپین دیجیتال مارکتینگ داشته باشید؟

در کمپین دیجیتال چیست، از دلایل مهمی که چرا کسب و کار نیاز به یک کمپین دارد می‌توان به روش‌های تبلیغاتی متنوع، افزایش خرید اینترنتی، تعامل نزدیک با مشتریان، تاثیرگذار بودن نسبت به روش‌های دیگر نام برد.

انواع کمپین

 

روش‌های تبلیغاتی متنوع

کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ به قدری متنوع و زیاد هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید تبلیغات موثری داشته باشید. تبلیغات متنوع کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  1. بازاریابی محتوایی
  2.  تبلیغات بنری در سایت‌های مختلف
  3.  تبلیغات گوگل
  4.  تبلیغات پیامکی و ایمیلی
  5.  شبکه‌های اجتماعی و…

با توجه به برگزاری کمپین‌‎های متنوع، می‌توانید بازدهی کانال‌های تبلیغاتی و نرخ تبدیل به مشتری خود را بررسی کنید.

 

افزایش خریدهای اینترنتی

باتوجه به پیشرفت روزافزون  تکنولوژی، افراد تمایل بیشتری برای خرید و خدمات اینترنتی دارند. کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ این افراد را جذب کسب و کار می‌‌کنند و موجب رونق آن می‌شوند.

 

تعامل نزدیک با مشتریان

نظراتی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت قرار می‌دهند یا در دیگر کمپین‌های دیجیتال عنوان می‌کنند، موجب می‌شود تعامل‌تان با مشتریان افزایش یابد و از این طریق می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد کارآیی محصول و خدمات‌تان و نیز واکنش مشتریان‌ به محصول و خدمات‌تان دریافت کنید. از این اطلاعات و نظرات می‌توانید برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید.

 

 تاثیرگذارتربودن نسبت به روش‌های دیگر

به کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هیچ اتلاف وقتی برای معرفی خودتان و شناساندن کسب و کارتان به مشتری‌ها نخواهید داشت. کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به بیلبوردها و روش‌های قدیمی هزینه‌های کمتر و تاثیرگذاری بالاتری دارند و بازدهی و فروش بیشتری را برای‌تان به ارمغان خواهند داشت.

 

انواع کمپین دیجیتالی

از آنجا که طراحی و اجرای کمپین دیجیتال چیست شامل رسانه‌های محیطی، فضای آنلاین، رویدادها، پوستر، کاتالوگ، اینفلوئنسر مارکتینگ و… می‌شود، باید دقت داشت که هر کدام از این امکان‌ها با توجه به سابقه برند و اهداف کسب و کار انتخاب شوند. همچنین، فرایند برنامه‌ریزی، تجزیه و تحلیل مخاطب، هزینه و به کار گیری کمپین مناسب هم باید انجام شود. انواع کمپین‌های دیجیتال عبارت‌اند از:

 

کمپین مسئولیت اجتماعی

امروزه برگزاری کمپین‌ها برای برانگیختن احساسات مخاطب اهمیت ویژه‌ای دارد و کمپین مسئولیت اجتماعی از جدیدترین کمپین‌های دیجیتالی محسوب می‌شوند. در واقع، این کمپین‌ها بر این اصل استوار هستند که تصمیمات بازاریابی نه‌تنها با مد نظر قرار دادن خواسته‌های مخاطب؛ بلکه با در نظر گرفتن نیازها و منافع شرکت و منافع طولانی‌مدت جامعه تعیین می‌شوند.

 

کمپین فروش

کمپین‌های فروش برای فعالیت‌هایی مانند بازاریابی، افزایش میزان درگیری کاربران با برند و محصولات یک کسب و کار، میزان تاثیرگذاری آن بر روی مشتریان توسط کانال‌ها و رسانه‌های مختلف مناسب هستند.

از طرفی، کمپین‌های فروش معمولا جهت برنامه‌ریزی‌های کاربردی برای افزایش نرخ تبدیل انجام می‌گیرند؛ به طوری که هر فرد بازدیدکننده کمپین شما را با افراد دیگری نیز به اشتراک بگذارد.

کمپین‌های فروش برای جذب مخاطب انجام می‌گیرند و مستلزم برنامه‌ریزی اساسی هستند و حتی می‌توانند در دسته کمپین تخفیف‌محور و کمپین جایزه‌محور قرار بگیرند.

 

کمپین‌های آگاهی‌رسانی

امروزه از اهداف اصلی هر برندی برگزاری کمپین‌های آگاهی‌رسانی است که این امر از طریق پلتفرم‌های دیجیتالی به‌راحتی امکان‌پذیر است.

 

کمپین تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی

امروزه یکی از تاثیرگذارترین کمپین‌های تبلیغاتی و دیجیتالی در دنیا کمپین رسانه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ است. کمپین رسانه‌ اجتماعی شامل فیسبوک، تیک تاک، اینستاگرام، توییتر و … است. قبل از انتخاب نوع پلتفرم‌ رسانه‌ای  مشخص کردن هدف اهمیت زیادی دارد. بعد از تعیین هدف از برگزاری کمپین، نوع تبلیغات رسانه‌های اجتماعی مشخص می‌شود. کمپین‌های رسانه اجتماعی معمولا جهت آگاهی از برند و افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت و… انجام می‌شود.

 

کمپین موتورهای جستجو

با پیشرفت تکنولوژی، اکثر افراد از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. کمپین‌های تبلیغاتی موتورهای جستجو روشی مناسب برای هدایت مشتریان بالقوه به سایت شما است. هدف از کمپین تبلیغاتی موتورهای جستجو جذب افرادی است که  در گوگل و موتورهای جستجو عبارتی را سرچ می‌کنند.

 

 کمپین آگاهی از برند

وظیفه هر کمپین دیجیتال مارکتینگی معرفی و آگاهی از برند است. کمپین آگاهی از برند مخاطبان را با تمام جزئیات برند و محصولات آشنا می‌کند و نه‌تنها موجب شناخته شدن شما می‌شود؛ بلکه حوزه کاری و فعالیت برند و علت متمایز بودن‌تان از مابقی رقبا را نیز به مخاطبان می‌شناساند.

 

کمپین تغییرنام برند

کمپین تغییر نام برند معمولا برای راه‌اندازی مجدد محصولات قدیمی یا معرفی مجموعه‌ای از ارزش‌های جدید انجام می‌شود. شرکت‌های موفق معمولا برای متحول کردن محصولات خود و حفظ مرتبط بودن محصولات از کمپین‌های تغییر نام برند استفاده می‌کنند.

این کمپین‌ها معمولا برای مدرن کردن یک محصول انجام می‌شوند. جالب است بدانید تغییر نام یک شرکت می‌تواند حتی به کم یا زیاد شدن یک کلمه مختصر شود. شرکت‌های زیادی با انجام همین روش توانسته‌اند فروش محصولات خود را تا چندین برابر افزایش دهند.

 

کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی محصول

از دیگر انواع کمپین‌های تبلیغاتی، کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی محصول است. عرضه محصول و شناساندن آن به مخاطبان نقش مهمی در موفقیت شرکت‌ها دارد. با راه‌اندازی کمپین محصول می‌توانید محصول خود را با طرحی نوین معرفی کنید. درواقع، کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی محصول به معنای هدف قرار دادن مخاطبان مناسب و ایجاد سر و صدای کافی در مورد پیشنهاد شما است تا مردم را هیجان‌زده کند.

 

  کمپین تبلیغاتی روابط عمومی

معمولا کمپین‌ روابط عمومی برای اطلاع‌رسانی درباره یک رویداد یا معرفی محصول راه‌اندازی می‌شود. در واقع، با برگزاری کمپین روابط عمومی، پیام توسط مخاطبان بزرگ‌تری دریافت می‌شود و سپس، مخاطبان آن را منتقل می‌کنند. هدف از این نوع کمپین جلب توجه مخاطب است.

 

کمپین تبلیغاتی ارجاعی

از کارآمدترین انواع کمپین‌های دیجیتالی، کمپین ارجاعی است. در کمپین و برنامه‌های ارجاعی، مشتریان می‌توانند محصولی را که دوست دارند به دوستان و خانواده خود توصیه کنند و در این فرایند پاداش دریافت کنند.

برگزاری کمپین ارجاعی را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که مردم برای توصیه‌ محصول به دوستان و خانواده‌شان بسیار بیشتر از شرکت‌ها اعتماد دارند.

 

کمپین تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ

گاهی وقت‌ها به جای اینکه از مشتریان خود بخواهید محصول شما را به خانواده و دوستان خود ارجاع دهند، یک اینفلوئنسر محبوب رسانه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌نویس محصول شما را تبلیغ می‌کند و می‌توانید نام تجاری خود را به هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر جدید بشناسانید. این نوع کمپین، کمپین‌ تبلیغاتی اینفلوئنسری نام دارد.

کمپین‌های تبلیغاتی اینفلوئنسری مثل کمپین‌های تبلیغاتی ارجاعی اثر زیادی بر روی احساسات دارند و امروزه شرکت‌های زیادی تبلیغات برند و محصولات خود را به اینفلوئنسرها می‌سپارند.

 

برگزاری کمپین سنتی

از دیگر انواع کمپین‌هایی که از گذشته وجود داشته است، کمپین سنتی است که با در نظر گرفتن بودجه و هدف مناسب، انواع تبلیغات سنتی می‌تواند به اندازه تبلیغات دیجیتال موثر باشد. کمپین‌های سنتی پیام‌های تبلیغاتی خود را از طریق رسانه‌های جمعی منتقل می‌کند.

 

کمپین‌های آنلاین

کمپین‌های خلاقی که از بازاریابی فضای آنلاین و اینترنت، تلفن همراه و رسانه‌های نوین دیجیتال استفاده می‌کنند، بسیار موفق هستند. البته بسته به نوع هدف کمپین مشخص می‌شود که کدام رسانه، مخاطبان برند را به‌طور گسترده‌تری مورد هدف قرار می‌دهد. این نوع از کمپین‌ها متناسب با بودجه و اهداف برند و با پیشرفته‌ترین روش‌ها در عرصه رسانه‌های اجتماعی برگزار می‌شوند.

نکته‌ مهمی که حتما باید در نظر داشته باشید موضوع تولید محتوا است که در کنار برنامه‌ریزی دقیق و اجرای هدفمند یکی از اصلی‌ترین نکات موفقیت کمپین است.

 

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

در طراحی کمپین دیجیتال چیست باید به فاکتورهای مهمی توجه کرد. این فاکتورها عبارتند از:

  اهداف خود را تعیین کنید

از آنجا که کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ ممکن است با اهداف متفاوتی مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش، افزایش تعامل کاربران، معرفی محصول جدید، معرفی خدمات تازه، کاهش هزینه‌های خرید یا افزایش فروش برگزار شوند، قبل از اجرای کمپین باید هدف کمپین‌ها مشخص شود. برای تعیین اهداف می‌توانید از مدل هدف‌گذاری اسمارت استفاده کنید.

هدف‌گذاری اسمارت دارای مراحل زیر است:

  1. مشخص باشد (دقیقا بدانید که چه می‌خواهید)
  2. قابل اندازه‌گیری باشد (هدف‌تان با اعداد و ارقام قابل اندازه‌گیری باشد)
  3. دست‌یافتنی باشد (واقع‌گرایانه هدف‌گذاری کنید)
  4. مرتبط باشد (هم‌جهت با هدف‌تان باشد)
  5. دارای زمان باشد (برای هدف‌تان زمان تعیین کنید)

 

مخاطبان خود را مشخص کنید

قبل از برگزاری کمپین، جامعه هدف، مشتریان  و مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید.باید مخاطبان را به‌درستی بشناسید و بر اساس شناخت خود از آن‌ها، کمپین خود را برگزار کنید. مخاطبان خود را بر اساس معیارهای زیر می‌توانید طبقه‌بندی کنید.

  1. سن
  2. جنسیت
  3. وضعیت تاهل
  4.  سطح سواد
  5. علاقه‌مندی‌ها
  6. عادت‌ها

 

بودجه خود را مشخص کنید

هر کدام از کمپین‌ها و تبلیغات هزینه‌ متفاوتی دارند و باید مقدار هزینه‌ای را که می‌خواهید برای کمپین پرداخت کنید در نظر بگیرید. با تعیین بودجه به کسب و کار خود اعتبار ببخشید و این حس اعتماد را به مشتریان خود منتقل کنید.

 

یکی از ابزارهای تبلیغات و رساندن پیام بازاریابی را انتخاب کنید

ابزارهای تبلیغات و رساندن پیام بازاریابی بسیاری برای رساندن پیام بازاریابی به مخاطبان وجود دارد که باید برای نوع و میزان استفاده از هر یک برنامه‌ریزی کنید. از انواع ابزارهای تبلیغات می‌توان به مواردی مثل تبلیغات کلیکی، تبلیغات همسان، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای ویدئویی، محتوا برای بلاگ و سایر رسانه‌های آنلاین و اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره کرد.

شبکه‌های اجتماعی خود را مدیریت کنید

برای گسترش و افزایش کمپین‌های خود، در طول برگزاری کمپین شبکه‌های اجتماعی خود را به‌درستی مدیریت کنید. معمولا شبکه‌های اجتماعی رایگان مثل اینستاگرام و توییتر بازخورد خوبی دارند.

 

  در حین اجرای کمپین از چالش‌ها نترسید

با شروع گام اجرایی، ممکن است با توجه به شرایط پیش‌آمده نیاز به تصمیم آنی داشته باشید؛ یا باید بودجه خود را افزایش دهید یا از چنل‌های بیشتری استفاده کنید. از چالش‌ها نترسید و توجه داشته باشید که این چالش‌ها همیشه بخشی از کمپین‌ها هستند.

 

در طول کمپین بهینه‌سازی را انجام دهید

شاید در طول اجرای کمپین و بازده زمانی با توجه به شرایط تغییراتی ایجاد کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید. می‌توانید در طول همان بازه‌ای که کمپین در حال اجرا است این تغییرات را پیاده‌سازی کنید. البته می‌توانید از تجربه‌های کمپین قبلی خود به‌عنوان یک راهنما برای اجرای بهتر کمپین‌های بعدی استفاده کنید.

 

پس از کمپین داده‌ها را تحلیل و بررسی کنید

بعد از اجرای کمپین، زمان تحلیل و بررسی داده‌ها مهم است. بهتر است تمام چیزهایی را که در طول این کمپین آموخته‌اید و نیز تمام چالش‌هایی را که با آن‌ها دست به گریبان شدید بررسی کنید و با اعضای تیم جلسه برگزار کنید تا در کمپین‌های بعدی از تجربه‌های خود استفاده کنید.

مزایای طراحی کمپین دیجیتال چیست؟

  1. کمپین‌ تبلیغاتی دیجیتال نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشد
  2. از طریق آن می‌توانید نتایج را بررسی و مشاهده کنید
  3. به کمک آن مشتریان ایده‌آل را هدف قرار می‌دهید
  4. با کمپین تبلیغات دیجیتال مصرف‌کنندگان را با علاقه‌مند کردن به شرکت یا محصولات و خدمات‌تان مورد هدف قرار می‌دهید
  5. در کمپین‌های دیجیتال با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید
  6. کمپین دیجیتال قابلیت تغییر در استراتژی را دارد
  7. طراحی کمپین تبلیغاتی دیجیتال مقرون‌به‌صرفه است

 در طراحی کمپین باید به چه نکاتی توجه کنید؟

  1. برای بازدهی مطلوب اثر کمپین حتما یک بازه زمانی مناسب تعیین کنید
  2. برای طراحی کمپین دیجیتال باید خصوصیات مشتریان را  بررسی کنید
  3. برای تعیین اهداف و ابزارهای کمپین در طراحی کمپین دیجیتال دقت زیادی داشته باشید
  4. کانال‌های بازاریابی دیجیتال در هنگام اجرای کمپین بررسی شود

چرا مستندسازی کمپین مهم است؟

مستندسازی داده‌ کار بسیار کسل‌کننده‌ای است؛ اما این کار به شما کمک می‌کند تا بودجه کمپین بعدی‌تان را بسیار بهینه‌تر از کمپینی که داشتید مدیریت کنید و اشتباه‌های قبلی‌تان را تکرار نکنید. مستندسازی کمپین و تلاشی که برای نوشتن آن انجام می‌شود حتی بعد از اینکه اعضای تیم دیگر دور هم جمع نباشند هم به درد کسب و کار یا برند می‌خورد و به آن کمک می‌کند.

چه کسانی مخاطب واقعی کمپین شما هستند؟

باید این حقیقت را قبول کنید که نباید برای تمام مردم ایران و دنیا کمپین راه‌اندازی کنید؛ بلکه برای اثربخشی کمپین باید تنها بخشی از مخاطبان را هدف قرار دهید.

اگر مخاطبان خود را به‌درستی نشناسید یا برندتان در قدم‌های ابتدایی مسیر رشد است، احتمال اینکه نتیجه کمپین‌تان با چیزی که از آن انتظار دارید.فاصله زیادی داشته باشد افزایش پیدا می‌کند. آن هم فقط به این دلیل که هنوز درک عمیقی از مخاطبان هدف‌تان، سلیقه و نیازشان ندارید. شناخت مخاطب می‌تواند به شما کمک کند تا تمپلیت پرسونای خودتان را بررسی کنید.

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ

.همان‌طور که در مقاله بالا گفته شد، کمپین‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند که با ماهیت انواع کمپین‌ها آشنا شدید. از آنجایی که طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ یک اقدام خلاقانه است باید به نحو احسن انجام شود تا یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق شود، به همین علت پیشنهاد می‌کنیم از خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ آواز بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *