آواز مارکتینگ

محتوا چیست و نکات مهم برای تولید یک محتوای موفق چیست؟

محتوا چیست

امروزه محتوا به بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده است. به این دلیل که مردم از طریق این اطلاعات می‌توانند برند شما را بشناسند و از آن استفاده کنند. برای یافتن پاسخ این سوال که محتوا چیست، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با تولید محتوا و انواع آن آشنا کنیم تا بتوانید از آن در فضای دیجیتال استفاده بهتری بکنید.

محتوا چیست؟

محتوا در لغت به معنی اطلاعاتی است که از طریق صوت، متن، تصویر و… با یک هدف خاص به دست مخاطب می‌رسند؛ بنابراین، با توجه به این معنا نمی‌توان گفت که این اطلاعات فقط در بستر فضای آنلاین هستند. اما استفاده گسترده از فضای دیجیتال باعث شده است تا این اطلاعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشند.

گسترش اینترنت باعث شده است تا هر شخصی با داشتن یک سایت یا یک صفحه شخصی در شبکه‌های اجتماعی بتواند چیزی برای ارائه داشته باشد. در نتیجه، هر اطلاعاتی که به نوعی بتواند مخاطبان را به خود سرگرم کند یا اطلاعاتی را به دانش آن‌ها اضافه کند، می‌تواند خود به نوعی مفهوم محتوا را داشته باشد. در صورتی که این اطلاعات برای مخاطب شما سرگم‌کننده، جذاب و قابل اعتماد باشد، از نظر مخاطب بسیار ارزشمند است.

انواع محتوا در وب‌سایت‌ها

پس از یادگیری محتوا چیست به معرفی روش‌های تولید محتوا برای وب‌سایت‌ها که شامل موارد زیر است می‌پردازیم:

تولید محتوای متنی

در صورتی که برای محتوای سایت خود از کلمات استفاده کنید، به این روش محتوای متنی گفته می‌شود. یکی از ویژگی‌های محتوای متنی کوتاه بودن آن است. در صورتی که می‌‌خواهید از متن‌های طولانی در وب‌سایت خود استفاده کنید، بهتر است آن را به صورت PDF منتشر کنید.

تولید محتوای بصری

برخی از سایت‌ها از تصاویر یا مجموعه‌ای از عکس‌ها برای رساندن مفهوم یک موضوع در سایت استفاده می‌کنند. عکس‌ها به‌عنوان یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین محتواهای یک سایت به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌روند.

تولید محتوای اسلاید شیر

به تلفیق عکس و نوشته، محتوای اسلاید شیری گفته می‌شود. این نوع محتواها بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفدار دارند؛ اما در ایران کمتر از این نوع محتوا استفاده می‌شود.

تولید محتوای ویدیویی

تاثیر محتواهای ویدیویی چندین برابر بیشتر از سایر محتواها است. همین ویژگی باعث شده است تا محتواهای ویدیویی به یکی از پرطرفدارترین محتواها برای وب‌سایت تبدیل شوند.

تولید محتوای پادکست

یکی از جدیدترین نوع محتواها استفاده از فایل‌های صوتی آموزشی است. اگر شما هم داستان یا آموزش طولانی دارید، استفاده از این روش را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

تولید محتوای کپی رایتینگ

اگر سایت فروشگاهی‌ای دارید که در آن محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهید، استفاده از این نوع محتوا بسیار کاربردی است. در این نوع محتوا از محتواهای تلفیقی به همراه محتواهای متنی و بصری استفاده می‌شود.

تولید محتوای آموزشی

به دلیل حساسیت محتوای آموزشی، این نوع محتوا جزو سخت‌ترین انواع محتوا برای سایت به شمار می‌روند. محتوای شما باید علاوه بر رعایت اصول سئو، جامع و کامل نیز باشند.

تولید محتوای خبری

این محتوا برخلاف سایر محتواها، شامل قوانین کپی رایت نمی‌شوند. معمولا این خبرها باید از افراد مورد تایید در سایت نوشته شوند.

مراحل تولید محتوا

در مقاله محتوا چیست به توضیح مراحل تولید محتوا می‌پردازیم. اگر به دنبال افزایش درآمد برای کسب و کار خود هستید، باید در تولید محتوای وب‌سایت خود به مهارت بسیار بالایی برسید. برای موفقیت در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم که مراحل زیر را برای تولید محتوای منحصربه‌فرد انجام دهید:

تعیین هدف

قبل از تولید هر نوع محتوای سایت، ابتدا باید مشخص کنید که این محتواها با چه هدفی و برای چه افرادی نوشته می‌شوند. این موضوع کمک می‌کند تا بتوانید محتوای خوب و اثرگذاری تولید کنید تا مخاطبان به سمت هدف کسب و کارتان سوق داده شوند.

مشخص کردن مخاطبان هدف

محتواهای تولیدشده برای جامعه هدف وب‌سایت شما است. در نتیجه، تمام محتواها باید حول محور کاربران سایت شما باشند. برای این منظور، باید بتوانید سلیقه مخاطبان خود را به‌خوبی بشناسید.

مشخص کردن اجزای محتوا

در این مرحله، محتوا باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند هدف شما را به‌خوبی به مخاطب منتقل کند. یک محتوای استاندارد شامل عنوان، بدنه و نتیجه‌گیری است.

به‌روزرسانی مداوم محتواها

یکی از مهم‌ترین مراحل در تولید محتوای یک وب‌سایت، به‌روزرسانی و اصلاح محتواها است؛ چون اطلاعات دنیای وب هر روز در حال تغییر هستند. درنتیجه، اگر محتوای سایت خود را مطابق با اخبار دنیای وب بازنویسی نکنید، به‌طور حتم نمی‌توانید سایت کارآمدی داشته باشید.

استفاده از کتاب‌های الکترونیکی

استفاده از کتاب‌های الکترونیکی باکیفیت باعث می‌شود تا مدت‌ها در ذهن مخاطب خود ماندگار شوید. البته در تولید چنین کتاب‌هایی توجه به این نکته ضروری است که کتاب شما نباید تعداد صفحات بسیار زیادی داشته باشد. همچنین، شما می‌توانید در کتاب‌های تولیدشده از تصاویر نیز استفاده کنید.

بازبینی و اصلاح مطالب

قبل از انتشار مطالب خود در وب‌سایت پیشنهاد می‌کنیم که محتوا مربوط به سایت را از نظر ایرادات جزئی و کلی مورد بازبینی و اصلاح قرار دهید.

تولید محتوا

ایده‌های تولید محتوا برای خدمات و کالاهای یک وب‌سایت

اگر برای معرفی کالا و خدمات وب‌سایت خود به دنبال ایده‌های جذاب می‌گردید، استفاده از انواع محتواهای زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • بلاگ‌ها: یکی از پرطرفدارترین محتواهای وب، استفاده از وبلاگ است. وبلاگ‌نویسی کمک می‌کند تا بتوانید خدمات و کالاهای ارائه شده را به بازدیدکنندگان سایت خود به‌خوبی معرفی کنید. استفاده از یک محتوای جذاب و باکیفیت در کنار به‌کارگیری کلمات کلیدی مناسب کمک می‌کند تا تاثیر وب‌سایت شما دوچندان شود.
  • لیست عنوان‌ها: جذابیت بصری‌ای که لیست عنوان‌ها دارند، باعث سهولت در خواندن مطالب یک وب‌سایت می‌شود. برای این منظور کافی است تا لیستی از محصولات و خدمات مهم خود را تهیه و آن‌ها را شماره‌گذاری کنید. این ویژگی کمک می‌کند تا کاربران با نگاه کردن به آن بتوانند نکات ارزشمند خدمات شما را متوجه شوند.
  • اینفوگرافی‌ها: این نوع محتوا به دلیل بصری بودن آن، از محبوبیت بسیار بالایی در بین مخاطبان برخوردار است. به کمک این محتوای بصری می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی از سایت خودتان را به مخاطبان نشان دهید. تاثیر اینفوگرافی نسبت به سایر محتواها چندین برابر بیشتر است.
  • راهنمای آموزشی: اگر قصد دارید تا تخصص خودتان را با مخاطب به اشتراک بگذارید، استفاده از این راهنمای آموزشی بسیار کاربردی است. توضیح واضح مراحل کار، کیفیت عالی مطالب، استفاده از تصاویر برای فهم بیشتر و… از جمله مواردی است که باید در تولید این نوع محتوای آموزشی رعایت کنید.
  • کتاب الکترونیکی: اگر بتوانید کتاب الکترونیکی قابل قبولی را تولید کنید، می‌توانید مخاطبان بسیار زیادی را به سمت خود جلب کنید.
  • مطالعه موردی: محصول یا خدمات سایت شما باید برای برطرف کردن مشکلات مخاطبان باشد. با بررسی مشکلات جامعه هدف می‌توانید خدمات سایت خودتان را به این سمت سوق دهید.
  • ویدیو: محتوای ویدیویی باعث جذب مشتریان به سمت وب‌سایت شما می‌شود.

نکات مهم برای تولید یک محتوای موفق

اگر به دنبال محتوای درجه یک برای سایت خود هستید، توجه به نکات زیر کمک می‌کند تا به هدف خود نزدیک‌تر شوید:

محتوای جذاب

لحن محتواهای وب‌سایت شما تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان دارد. بسته به نوع سایت باید محتوای جذاب تولید کنید. به‌عنوان مثال، اگر سایت خبری دارید، باید متن محتوای شما به‌صورت رسمی باشد. در غیر این صورت، می‌توانید با یک نوشتار دوستانه محصول یا خدمات خود را به مشتری ارائه دهید.

محتوای جذاب از فونت و رنگ مناسبی برخوردار است. همچنین، در متن خود از محتواهای بصری و ویدیویی با کیفیت بسیار بالا نیز استفاده کنید. همچنین، دسترسی راحت کاربر به منوها، دکمه‌ها، لینک‌ها و… کمک می‌کند تا کاربر به مشتری دائمی برای شما تبدیل شود.

برای جذابیت متن خود می‌توانید از نمودارهای مختلف برای انتقال بهتر اطلاعات نیز استفاده کنید. در محتوای خود بهتر است از کلمات کلیدی طلایی استفاده کنید. به‌طور کلی، محتوا باید از قوانین سئو پیروی کند تا بتوانید سایت خود را به یکی از 10 سایت اول گوگل بیاورید.

رعایت قوانین نگارشی در نوشتن

رعایت استفاده از علائم نگارشی، استفاده از جملات کوتاه در محتواها، عدم استفاده از پاراگراف‌های طولانی و… کمک می‌کند تا مخاطبان جذب محتواهای سایت شما شوند. در صورتی که مطلب مورد نظر برای کاربر مفید باشد، او مشتاق است تا دوباره به سایت شما مراجعه کند. بازگشت مخاطب به معنای موفقیت شما در تولید محتوای وب است.

محتوای به‌روز

محتواها بعد از مدتی کهنه می‌شوند. در نتیجه، باید سعی کنید تا مطالب به‌اشتراک‌گذاشته‌شده با مخاطب همیشه به‌روز باشند.

ایجاد محتوای مداوم

برای تولید محتوای وب‌سایت خود برنامه‌ریزی داشته باشید؛ یعنی به‌طور دائم در تاریخ مشخص مطالبی مطابق با نیاز و سلیقه مخاطب در سایت بارگذاری کنید.

نکات مهم در نگارش یک محتوای وب سایت

از جمله مسائلی که در نوشتن محتوا باید به آن دقت و توجه داشته باشید، شامل موارد زیر است:

  1. داشتن ایده: اگر برای کسب و کار اینترنتی خود به دنبال تولید محتوای جذاب هستید، باید برای محتوای خود ایده خلاقانه داشته باشید. گاهی ممکن است برای رسیدن به این ایده مجبور باشید روزها و هفته‌ها به آن فکر کنید تا یک ایده خاص به ذهن شما برسد. اهمیت ایده جذاب به اندازه‌ای است که می‌تواند جایگاه شما را در بین رقبا بالا ببرد.

به‌عنوان مثال، دیجی‌کالا به دلیل داشتن یک ایده منحصر به فرد توانسته است از بسیاری از رقبای خود جلو باشد.

2.انتخاب موضوع: موضوع محتوای وب‌سایت شما باید مناسب و پرمخاطب باشد. همچنین، این موضوع باید جدید باشد؛ طوری که قبلا توسط هیچ‌یک از وب‌سایت‌ها و رقبای شما مورد استفاده قرار نگرفته باشد. برای این منظور، می‌توانید با نگاه کردن و بررسی موضوعات و مطالب سایر سایت‌ها، موضوع مناسب وب‌سایت خودتان را انتخاب کنید و نسبت به نوشتن محتوا اقدام کنید.

این موضوع باید بتواند نظر مخاطبان شما را به خود جلب کند. در نتیجه، صرف جدید بودن موضوع تنها کافی نیست. این ویژگی باعث می‌شود تا میزان بازدید از سایت شما بیشتر شود.

3.عنوان جذاب: هر محتوای نوشته‌شده برای سایت باید از چندین بخش با عنوان‌های جذاب تشکیل شده باشد. هر قدر عنوان‌های شما کوتاه و جذاب باشند، خواننده تمایل بیشتری به خواندن متن وب‌سایت شما دارد. سعی کنید که از نوشتن عنوان‌های معمولی یا تکراری جدا خودداری کنید. عنوان جذاب باعث می‌شود تا مخاطب نسبت به خواندن مطلب ترغیب شود. در غیر این صورت، ممکن است از خواندن مطلب صرفنظر کند.

رعایت اصول سئو در نوشتن محتوای وب سایت

در مقاله محتوا چیست در تولید و نگارش محتوای وب‌سایت توجه به سئو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این ویژگی کمک می‌کند تا سایت شما در نتایج اولیه گوگل نمایش داده شود. از جمله مهم‌ترین دستورالعمل‌های مهم سئو برای یک محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کلمات کلیدی: سعی کنید تا در تولید محتوا از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از کلمات کلیدی کمکی که ارتباطی با موضوع شما دارند نیز استفاده کنید. البته بهتر است که چگالی کلمات کلیدی در متن محتواها به اندازه مناسب باشد نه بیشتر؛ چرا که این موضوع ممکن است نتیجه‌ عکس داشته باشد.
  2. لینک‌های داخلی و خارجی: سعی کنید که محتوای وب‌سایت خودتان را با لینک به سایر صفحات مرتبط کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا مخاطب بتواند به سایر صفحات برود و مطالب مرتبط را مطالعه کند. در نتیجه، مدت زمان ماندن کاربر در سایت شما افزایش پیدا می‌کند. این موضوع از نظر سئو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود.
  3. برچسب‌ها: برچسب‌ها باعث می‌شوند تا مطالب سایت شما به‌صورت دسته‌بندی‌شده ارائه شوند. در صورتی که برچسب‌ها بلند یا تعداد آن‌ها زیاد باشد، ممکن است تاثیرات عکسی بر روی سایت شما بگذارند. این برچسب‌ها نقش مهم‌ترین کلمات یک محتوا را بازی می‌کنند.
  4. عکس‌ها: جستجوی تصویر در گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که برخی از کاربران ترجیح می‌دهند به جای خواندن یک مطلب، از تصویر در گوگل استفاده کنند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. بنابراین، استفاده از عکس در کنار متن می‌تواند تاثیر محتوای سایت شما را دوچندان کند.

در صورت استفاده از تصویر بهتر است از یک عنوان شامل کلمه کلیدی استفاده کنید؛ چرا که از نظر سئو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انواع محتوا

سخن نهایی درباره محتوا چیست؟

اگر هنگام نوشتن اطلاعات یک وب‌سایت با سوال محتوا چیست روبرو شده‌اید، خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا به جواب سوال خود برسید. محتوای جذاب و منحصربه‌فرد تاثیر بسیار زیادی در رتبه سایت و بهینه سازی سایت شما دارد. اگر شما هم تجربه‌ای از نوشتن محتوا دارید، می‌توانید نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *