آواز مارکتینگ

11 روش برای یافتن ایده تولید محتوا

ایده تولید محتوا

حتما تاکنون برای‌تان پیش آمده که هیچ ایده محتوایی‌ای نداشته‌ باشید. نداشتن ایده تولید محتوا و رسیدن به بن بست برای هر نویسنده و کارشناس محتوایی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات می‌نشینید تا بنویسید؛ اما چیزی به ذهن‌تان نمی‌آید یا می‌خواهید ویدئو بسازید و موضوع درخوری نمی‌یابید. در این مطلب روش‌هایی را بیان خواهیم کرد که به یافتن ایده تولید محتوا کمک بسیاری می‌کنند. این استراتژی‌ها به پست‌های وبلاگ محدود نمی‌شوند و می‌توانید از آن‌ها در تولید محتوا برای مقالات تحقیقاتی، پادکست‌ها و کتاب‌های الکترونیکی، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ویدئو و انواع دیگر محتوا استفاده کرد.

 

روش‌های یافتن ایده تولید محتوا عبارت‌اند از:

1. لیستی از موضوعات ایجاد کنید

وقتی آماده نوشتن محتوای جدید هستید، نباید بنشینید و تصمیم بگیرید در مورد چه چیزی بنویسید. این کار زمان‌تان را تلف می‌کند و ناکارآمد است. نه‌تنها نوشتن، بلکه در مورد هر کار دیگری، باید از قبل برنامه‌ریزی کنید. این کار از خستگی ذهن جلوگیری می‌کند. یکی از روش‌های ایجاد ایده و خلاقیت، طوفان فکری نام دارد. برای این کار، سعی کنید چند ساعت را صرف تحقیق در مورد موضوعات برای ایده‌های جدید کنید. آن‌ها را لیست کنید. لازم نیست حتما دربردارنده کلمه کلیدی باشند. صرفا موضوعات خام را لیست کنید. برای حداقل یک یا دو ماه به خودتان موضوع بدهید. اگر هفته ای سه پست منتشر می‌کنید، حداقل 12 تا 24 ایده تولید محتوا جدید را یادداشت کنید.

وقتی ذهن شما روی یک کار متمرکز است، طوفان فکری بسیار آسان‌تر است. ابتدا ایده‌ها را بنویسید. وقتی شروع به نوشتن می‌کنید، می‌توانید عنوان‌ها را کامل کنید. این روش، تولید محتوا را برای شما آسان‌تر می‌کند. می‌توانید موضوعی را از لیست خود انتخاب کرده و شروع به نوشتن کنید.

چگونه محتوای جذاب تولید کنیم؟

 

2. دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی را زیر ذره‌بین ببرید

از افرادی که شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند غافل نشوید. روی پروفایل آن‌ها کلیک کنید و ببینید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند. کامنت‌ها و پست‌های‌شان را بخوانید. عکس‌ها را بررسی کنید ببینید با چه برندهایی در تعامل‌اند. ممکن است بعد از دقایقی به بن‌بست بخورید؛ اما بررسی آن‌ها می‌تواند برای فرآیند طوفان فکری شما بسیار مفید باشد.

همچنین، اگر فالوور رسانه‌های اجتماعی زیادی دارید، منبع بزرگ ایده تولید محتوا در چنگ‌تان است. می‌توانید مستقیماً از دنبال‌کنندگان خود بپرسید چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارند. مثلا سوالی را در استوری اینستاگرام خود مطرح کنید و  پاسخ‌ها را بخوانید. برای مثال، فرض کنید یک برند مرتبط با تناسب اندام دارید. از فالوورهای خود در مورد تمرینات مورد علاقه آن‌ها یا اینکه چه وعده‌هایی به کاهش وزن آن‌ها کمک می‌کند، سوال بپرسید. پاسخ‌ها به شما کمک می‌کنند تا ایده‌ تولید محتوا پیدا کنید.

روش‌های یافتن ایده تولید محتوا

3. نظرات وبلاگ را جدی بگیرید

نظرات همه پست‌های خود را مرور کنید. حتی اگر دنبال ایده تولید محتوا جدید نیستید، باید این کار را انجام دهید؛ چون به شما فرصت می‌دهد تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. همیشه به نظرات آن‌ها پاسخ دهید. نظرات منبع الهام خوبی هستند و از دل آن‌ها می‌توانید مفاهیمی را بیرون بکشید تا در آینده درباره آن‌ها بنویسید.

اگر افراد در بخش نظرات سوال بپرسند، می‌توان از آن سوالات به‌عنوان ایده تولید محتوا استفاده کرد. فقط چند کلمه سوالات را به منظور سئو تغییر دهید و شروع کنید به نوشتن. صرف‌نظر از اینکه مخاطبان شما در مورد چه چیزی نظر می‌دهند، می‌توانید حداقل یک یا دو ایده از بخش نظرات هر پستی که منتشر می‌کنید، بیابید. نکته مهم و خوب در مورد این منبع این است که تقریباً بی‌پایان است. تا زمانی که به انتشار پست‌های جدید ادامه دهید، همیشه ایده‌های جدیدی در نظرات پنهان هستند که باید با هوشیاری آن‌ها را بیابید.

4. مصاحبه کنید تا ایده تولید محتوا به شما بدهد

اگر می‌خواهید بدانید مخاطبان شما چه نوع محتوایی را می‌پسندند، مستقیماً از آن‌ها بپرسید. مصاحبه کنید و از آن‌ها در مورد عادات‌شان بپرسید. نکته مهم در مورد مصاحبه این است که سوال نباید مستقیم باشد. لازم نیست یک سوال سیاه و سفید واضح با پاسخ بله یا خیر قطعی داشته باشید. فقط راه‌هایی را پیدا کنید که مردم را وادار به حرف زدن کنند. بعضی از این اظهارات می‌توانند جالب باشند. پاسخ‌دهندگان بدون اینکه متوجه باشند، ایده تولید محتوا به شما می‌دهند. مصاحبه‌ها را ضبط کنید. با این کار، می‌توانید بعداً آن‌ها را مرور کنید.

5. وب‌سایت‌های رقیب را بررسی کنید و از آن ایده تولید محتوا بگیرید

اگر مطمئن نیستید در مورد چه چیزی بنویسید، وبلاگ رقیبان خود را بررسی کنید. این کار یکی از بهترین راه‌ها برای تهیه فهرست‌های طولانی از موضوعات به‌صورت دسته‌ای است. اشتباه نکنید؛ منظور ما دزدی یا سرقت ادبی نیست. استفاده از عناوین و مفاهیم آن‌ها برای ایده‌پردازی اشکالی ندارد. پست‌های آن‌ها را بررسی کنید و موضوعاتی را که هنوز پوشش نداده‌اید، بنویسید.

این کار یک مزیت بزرگ دارد. اینکه  می‌توانید پست خود را در مورد همان موضوع حتی بهتر از پست رقیب‌تان بنویسید. به‌عنوان مثال، فرض کنید رقیب‌تان در مورد موضوعی مطلبی دارد که به تمامی سوالات کاربر جواب نمی‌دهد. شما می‌توانید تحقیق کنید و پست کامل‌تری بنویسید. علاوه بر عناوین رقبا، می‌توانید به جنبه‌های دیگر وب‌سایت آن‌ها نیز نگاه کنید. مثلا همان‌طور که قبلا نظرات وب‌سایت خود را خوانده‌اید، بخش نظرات سایت‌های رقیب را هم بخوانید. ، قطعا ایده‌های خوبی در سایت‌های دیگر نیز وجود دارد.

معرفی انواع تولید محتوا

6. از پیشنهادات گوگل استفاده کنید

اگر موضوعی کلی در ذهن‌تان دارید، شروع به جستجوی آن در گوگل کنید. مثلا می‌خواهید در مورد پرورش گل بنویسید. همین را در گوگل تایپ کنید و یک اسپیس بزنید. همان‌طور که در تصویر پایین می‌بینید قبل از زدن اینتر، گوگل لیستی از جستجوهای کاربران دیگر را پیشنهاد می‌دهد.

همه این پیشنهادات می‌توانند ایده تولید محتوا باشند. علاوه بر پیشنهادات جستجو، می‌توانید جستجوهای مرتبط را نیز در پایین صفحه بررسی کنید:

اگر نمی‌دانید برای ایجاد این پیشنهادات چه چیزی را جستجو کنید، با عناوین محتوایی که قبلا کار کرده‌‌اید، شروع کنید. این روش عالی است؛ چرا که مطمئنید موضوعات به مخاطبان شما مرتبط هستند. به علاوه، می‌توانید فرض کنید که این عناوین جدیدسئو شده هستند؛ چون از طریق Google تهیه کرده‌اید.

7. رویدادهای اخیر را بررسی کنید

برای تولید محتوا حتما از رویداد‌ها استفاده کنید. برای مثال، در دو سال گذشته کرونا روی تمام فعالیت‌ها و صنعت‌ها تاثیر گذاشت. این رویداد باعث ایجاد موضوعات بی‌شماری برای تولید محتوا شد. مثال دیگر مراسم اسکار است. فرض کنید که در حوزه مد و فشن کار می‌کنید. این رویداد می‌تواند موضوعات بسیاری را ایجاد کند که مخاطبان به آن‌ها علاقه‌مندند. به جز این رویداد‌ها، مناسبت‌های مرتبط با صنعت خود را حتما پوشش دهید. برای مثال، اگر در حوزه طراحی داخلی کار می‌کنید، در روز جهانی دیزاین به مخاطبان خود تخفیف ویژه بدهید و در مورد این رویداد محتوا تولید کنید.

8. بررسی محصول انجام دهید

به محصولاتی که اخیرا که استفاده کرده‌‌اید و با صنعت یا برندات مرتبط بودند، فکر کنید. برای مثال، فرض کنید یک وب‌سایت مرتبط با کمپینگ دارید. اگر به سفر می‌روید و از چادر جدید استفاده می‌کنید، می‌توانید در مورد تجربه خود بنویسید. اگر شرکت شما محصول جدیدی تولید کرده، از این روش برای تبلیغات و عرضه محصول جدید استفاده کنید. حتی می‌توانید برای محصولاتی که مالک آن نیستید و هرگز استفاده نکرده‌اید، نظر بنویسید. فقط محصولات را به‌صورت آنلاین جستجو کنید و بحث خود را بر اساس نظرات مشتریان آنلاین قرار دهید.

9. داستان‌های شخصی تعریف کنید

درباره اتفاقی که برای‌تان افتاده است، داستان بگویید. داستان شما ممکن است در مورد موفقیت‌های‌تان باشد یا در مورد اشتباهات‌تان. داستان‌های شخصی عالی هستند؛ چون محتوای شما را منحصربه‌فرد می‌کنند.

تولید محتوا چیست و معرفی انواع تولید محتوا

10. از ویدیوهای یوتیوب غافل نشوید

یوتیوب می‌تواند منبع مفیدی برای ایده محتوایی جدید باشد. هنگامی که یک ویدیو را تماشا می‌کنید، ویدیوهای مرتبطی در نوار کناری نمایش داده می‌شوند. فرض کنید قرار است راجع به تمیزکردن فرش محتوا تولید کنید. اگر همین موضوع را در یوتیوب سرچ کنید، ممکن است موضوعات مشابه مانند تمیز کردن پرده و موکت را در نوار کناری ببینید. همه این‌ها ایده ای برای تولید محتوا هستند. علاوه بر یافتن موضوع از روی عناوین ویدیوها، می‌توانید بعضی از آن‌ها را تماشا کنید تا از محتوای آن‌ها الهام بگیرید.  می‌توانید بخش نظرات ویدیوهای YouTube را نیز مطالعه کنید. نظرات مربوط به ویدیوهای خود و همچنین ویدیوهایی را که تماشا می‌کنید بررسی کنید تا ایده تولید محتوا پیدا کنید.

11. مطالب منتشرشده قبلی را مجددا بررسی کنید

محتوای قدیمی شما نباید مرده و فراموش شود. از آن موضوعات برای کشف ایده جدید استفاده کنید. عناوین را دوباره کار کنید و یک پست جدیدتر از زاویه دیگری بنویسید. برای مثال، فرض کنید شرکت شما در زمینه بازاریابی اپلیکیشن موبایل است. اگر پستی در مورد نحوه رتبه‌بندی در اپ استور نوشته بودید، یک موضوع جدید می‌تواند این باشد که چگونه رتبه خود را برای دانلود بیشتر افزایش دهید. اگرچه موضوعات مشابه هستند؛ اما کاملاً یکسان نیستند.

مثال دیگر این است که فرض کنید در حوزه اقتصاد فردی کار می‌کنید. ممکن است قبلا در مورد چگونگی پس‌انداز برای بازنشستگی محتوا تولید کرده باشید. اما می‌توانید برخی از مطالب آن محتوا را بردارید و مقاله جدیدی درباره بهترین حساب‌های بازنشستگی برای سرمایه‌گذاری بنویسید. اگر پست قدیمی شما اطلاعات قدیمی دارد، می‌توانید یک پست جدید بنویسید که اطلاعات به‌روز شده دارد.

سخن پایانی درباره ایده تولید محتوا

روش‌های زیادی برای یافتن ایده تولید محتوا وجود دارد که در این مقاله به برخی از مهم‌ترین‌ آن‌ها اشاره کردیم. روش طوفان فکری و لیست کردن موضوعات را هرگز فراموش نکنید. این کار سرعت عمل شما در تولید محتوا را بیشتر می‌‌کند و دیگر نگران پیدا کردن موضوع نخواهید بود. همه روش‌های گفته‌شده را امتحان کنید و لیست را تکمیل کنید. سپس، با خیال راحت بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *