آواز مارکتینگ

سوشال مدیا چیست و چه تفاوتی با سوشال نتورک دارد؟

سوشال مدیا چیست

در جواب سوشال مدیا چیست باید گفت یکی از راه‌های جذب مخاطب و لینک‌سازی است که در آن مطالب خود را به اشتراک می‌گذارید. جالب است بدانید یکی از معیارهای ارزش‌گذاری سایت‌ها، به‌اشتراک‌گذاری مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی یا به اصطلاح سوشال مدیاها است.

تفاوت سوشال مدیا (Social media) و سوشال نتورک (Social Network) چیست؟

رسانه اجتماعی یا سوشال مدیا ابزاری برای جلب توجه مخاطبان به برند و کسب و کار است. به عبارتی، به تمامی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به افراد امکان به اشتراک گذاشتن محتوای خود با دیگران را می‌دهند سوشال مدیا می‌گویند.

به شبکه‌های همبستگی فردی یا تعاملات اجتماعی سوشال نتورک می‌گویند. با سوشال نتورک می‌توان در هر جای دنیا با افرد از طریق اطلاعاتی مانند عکس، فیلم، وبلاگ و فایل به اشتراک گذاشت. در واقع سوشال نتورک از انواع سوشال مدیا است.

اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

در مقاله سوشال مدیا چیست از اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم. از آنجا که افراد برای کسب اطلاعات در مورد سازمان‌ها یا محصولات یا هر چیز دیگری به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند، سوشال مدیا و شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارند.

امروزه با توجه به رقابت روزافزون بازاریابی و تبلیغات اینفلوئنسرها و برندهای بزرگ در سوشال مدیا نمی‌توان اهمیت و قدرت بازاریابی آن را نادیده گرفت. با وجود شبکه اجتماعی و سوشال مدیا، مخاطبان و مشتریان زیادی جذب خواهید کرد و بستری عالی برای بازاریابی خواهید داشت.

معرفی خدمات سوشال مدیا

  1. یوتیوب
  2. پینترست
  3. تلگرام
  4. فیسبوک
  5. توییتر
  6. لینکدین
  7. اینستگرام
خدمات اینستاگرام

یوتیوب

یوتیوب از بهترین پلتفرم‌های سوشال مدیا است. با استفاده از خدمات یوتیوب و با ساختن ویدئوهای مرتبط با کسب و کار می‌توانید به‌درستی بازاریابی کنید و مشتری‌های خود را جذب کنید.

پینترست

یپینترست یکی دیگر از رسانه‌های اجتماعی موثر است که تمام امکانات مورد نیاز برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را فراهم کرده است. پینترست تاثیر زیادی در تبلیغات و برندینگ  کسب و کار دارد و فضایی بسیار مناسب و فوق‌العاده را برای انتشار تصاویر در اختیار کاربران قرار داده است.

تلگرام

تلگرام یکی از محبوب‌ترین خدمات سوشال مدیا در ایران است. این شبکه اجتماعی قدرتمند کارآیی بسیار بالایی دارد. قابل ذکر است با توجه به پیشرفت تکنولوژی، قابلیت‌های زیادی مانند ربات‌سازی و بازی‌سازی برای برنامه‌نویسان به آن اضافه شده است.

فیسبوک

فیسبوک یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین سوشال مدیاها محسوب می‌شود که بستری مناسب برای تجارت است. طبق آمار، استوری‌های فیسبوک روزانه 500 میلیون ببینده دارد و کاربران فیسبوک هر ماه به طور متوسط بر روی 11 تبلیغ کلیک می‌کنند.


توییتر

توییتر یکی از بسترهای مهم سوشال مدیا است و از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. خدمات توییتر متفاوت‌تر از سایر خدمات سوشال مدیا است. توییتر دارای 330 میلیون کاربر فعال ماهانه است.
به دلیل پاسخگویی سریع مدیران شرکت در توییتر افراد احساس بهتری دارند و احتمال خرید در کاربران توییتر زیاد است.

اینستاگرام

یکی دیگر از خدمات سوشال مدیا خدمات اینستگرام است. اینستاگرام از سریع‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شودکه با داشتن یک استراتژی بازاریابی مناسب خیلی سریع‌تر به مشتریان بالقوه دست خواهید یافت.پلتفرم اینستاگرام مارکتینگ با توییتر و فیسبوک متفاوت است.

لینکدین

بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی متخصصان و کسب‌وکارها در دنیا لینکدین است که نه‌‌تنها با استفاده از آن می‌توانید کسب ‌و کار خود را گسترش دهید؛ بلکه امکان شبکه‌سازی قدرتمند، کاریابی، معرفی مشاغل، پیدا کردن نیروهای متخصص و تبلیغات در آن وجود دارد.

آیا سوشال مدیا فرصت مناسبی برای بازار یابی است؟

امروزه بازاریابی دیجیتال از مهم‌ترین نوع بازاریابی است که شامل خدمات زیادی می‌شود. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است.

برای فروش و جذب مخاطب و… باید در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان را تشویق به حضور در وب‌سایت کنید. موتورهای جستجو کاملاً رفتارهای کسانی را که از طریق شبکه‌های اجتماعی وارد وب‌سایت شما می‌شوند، بررسی می‌کنند. این عامل بستگی به نوع تبلیغی دارد که برای حضور در وب‌سایت انجام می‌شود.

مزایای استفاده از سوشال مدیا چیست؟

یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغات و بازاریابی استفاده از سوشال مدیا است. بسیاری از کمپانی‌ها، خدمات و محصولات خود را از طریق وب‌سایت‌ معرفی می‌کنند و به فروش می‌رسانند. موتور جستجوگر گوگل برای ارزش‌دهی به وب‌سایت کمپانی‌ها، از میزان محبوبیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ملاک تعیین‌کننده در نمره‌دهی سایت‌شان استفاده می‌کند. این مثال‌ها بیانگر این مطلب است که رسانه‌های اجتماعی نقش مؤثری در بازاریابی و برند‌سازی در سطح جهانی ایفا می‌کنند.

امروزه در عصر دیجیتال، بسیاری از برندها و شرکت‌های تجاری در سراسر دنیا اساس فعالیت‌های تبلیغاتی خود را بر استفاده از سوشال مدیا و شبکه‌های اجتماعی بنا کرده‌اند.

اگر محتوایی به‌صورت‌ ویروسی در شبکه‌های اجتماعی پخش شود، بدان معنی است که بازدیدکننده بیشتری داشته است. از طرفی ممکن است بیشتر به‌اشتراک گذاشته‌ شده یا تعداد لایک بالاتری گرفته است. به‌ این ‌ترتیب، آن محتوا در صدر مهم‌ترین مطالب شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و در ابتدای جستجوهای کاربران به نمایش گذاشته می‌شود؛ بنابراین، بیشتر و بیشتر دیده می‌شود. این خصوصیت جذاب، در کنار رایگان بودن و همچنین راحتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که بسیاری از کسب‌وکارها از این شبکه‌ها به‌عنوان یک ابزار تبلیغی بی‌بدیل برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنند.

حضور فعال در سوشال مدیا روش مناسبی برای معرفی کسب و کار و جلب توجه مخاطب است. این کار مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم :

  1. معرفی کسب و کار
  2. جذب مخاطبان جدید
  3. افزایش ترافیک ارگانیک سایت
  4. دسترسی آسان
  5. قابلیت استفاده رایگان
  6. برقراری ارتباط موثر با مخاطبان
  7. امکان راه‌اندازی بخش فروش آنلاین
  8. افزایش وفاداری به برند
  9. رایگان بودن
  10. سرعت بالای انتقال اطلاعات
  11. فرامرزی بودن
  12. تسهیل در امر آموزش

معایب استفاده از سوشال مدیا چیست؟

احتمال هک شدن اطلاعات شخصی یا حملات سایبری در این شبکه‌ها زیاد است. از طرفی، استفاده مکرر از سوشال مدیا اعتیادآور است و استفاده بیش از حد از آن روی سلامتی ذهنی وجسمی تاثیر زیادی می‌گذارد. دیدگاه‌های منفی کاربران در مورد پست‌ها ممکن است انگیزه را در مورد فعالیت در این شبکه‌ها یا حتی گسترش کسب ‌و کار و موفقیت کاهش دهد.

به‌طور کلی‌، اگر هدف استفاده از سوشال مدیا، گسترش کسب‌ و کار است، می‌توان گفت سوشال مدیا ابزارهای بسیار خوبی هستند و می‌توانید به وسیله آن‌ها به‌راحتی کسب‌ و کارتان را گسترش دهید.

روند سرعت سوشال مدیا

ماهیت رسانه‌های اجتماعی به گونه‌ای است که نیاز به افراد باتجربه دارد. چراکه در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی رقابت تنگاتنگ و فشرده‌ای وجود دارد و افراد بدون درک درست از آن نمی‌توانند در این رقابت موفق شوند. مشاغل برای وارد شدن به این رقابت نیاز به شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ و افراد باتجربه در این زمینه دارند تا به‌طور مستمر پیگیر نظرات و بازخوردهای مخاطبان در رسانه‌ها باشند. شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ با ایجاد تبلیغات موثر و مناسب در هر رسانه اجتماعی بهترین نتایج را برای کسب و کار شما رقم می‌زنند.

معیارهای موفق بودن تعامل کاربران با سوشال مدیا چیست؟

در سوشال مدیا چیست معیارهای موفق بودن سوشال با تعامل کاربران عنوان می‌شود.

نمایش پست

تعداد نمایش پست (impression) اهمیت زیادی دارد و نشان‌دهنده آن است که چه تعداد کاربر محتوای شما را دیده‌اند.

کامنت پست‌ها

هرچه تعداد نظرات فالوورها و کامنت‌ها بیشتر باشد، نشان‌دهنده‌ جذابیت محتوا برای مخاطبان است و کیفیت جملات شما در پست‌ها را نشان می‌دهد.

تعداد لایک پست‌ها

هرقدر تعداد لایک پست‌های گذاشته‌شده در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، امکان دیده شدن پست‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. اگر برای پست خود هشتگی انتخاب کنید که لایک زیادی داشته باشد، آن پست شما به ۹ پست برتر می‌رسد و امکان دیده شدن آن به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند. این رویه در اینستاگرام بسیار اتفاق می‌افتد.

تعداد به اشتراک گذاشتن پست‌ها

هر مقدار که تعداد به اشتراک گذاشتن پست در سوشال مدیا بیشتر باشد، تعداد بازدیدکنندگان هم افزایش پیدا می‌کند و موجب افزایش بازدید توسط کاربر می‌شود.

لازم است بدانید اشتراک‌گذاری پست‌ها نسبت به تعداد لایک‌ها ارزش بیشتری دارد و نشان‌دهنده‌ توجه افراد به محتوای شما و توصیه آن به دیگران است.

تعامل کاربران در سوشال مدیا

هرچه تعامل با مخاطبان بیشتر باشد، ارتباط بهتر و موثرتری با مخاطب و مشتری برقرار می‌شود. باید توانایی پاسخگویی به نظرسنجی از کاربران و گفتگو با آن‌ها اختصاص دهید. حتما پیام‌های دریافتی از جانب مخاطبان را تا حد امکان پاسخ دهید تا این ارتباط به بهترین نحو ادامه داشته باشد.

صفحات متعدد اما بی‌محتوا

بسیاری از کارفرمایان به اشتباه فکر می‌کنند که باید در سوشال مدیاهای متعددی حساب کاربری داشته باشند، کسب و کارشان رونق بسیاری پیدا می‌کند؛ اما باید بدانید داشتن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف به تنهایی تاثیر چندانی در بهبود وضعیت بازاریابی ندارد.

ساخت اکانت در پلتفرم‌‌های مختلف و رها کردن آن ها بدون انجام فعالیت مناسب می‌تواند باعث ایجاد ذهنیت منفی در ذهن مخاطبان شود. این اتفاق می‌تواند تا حدودی بیانگر بی‌توجهی شما به مخاطب باشد. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با استراتژی‌های بهینه صفحات متعدد ‌می‌سازند و به بهترین نحو ممکن به جذب مخاطبان می‌پردازند. مخاطبان با آگاهی از محتواهای شما در انواع سوشال مدیا بازدید می‌کنند.

یادآوری برند

برای بهره‌مند شدن از ابزارهای تحلیلی در شبکه‌های اجتماعی نیازمند هزینه زیادی هستید؛ اما با استفاده از اندازه‌گیری یادآوری برند می‌توانید اینکه مخاطبان چه حسی و چه نظری در مورد برند شما در شبکه‌های اجتماعی دارند را مشاهده ‌کنید.

فقط در مورد خودتان صحبت نکنید

اشتباه بزرگ دیگری که صاحبان مشاغل مرتکب می‌شوند این است که بیش از آنکه درباره نیاز مشتری و آنچه برای مخاطب مهم است صحبت کنند، درباره خودشان حرف می‌زنند که به‌شدت اثر منفی بر مشتری و مخاطب دارد.

نحوه فعالیت در سوشال مدیا

باید نحوه کارکرد هر شبکه اجتماعی را به‌درستی بلد باشید؛ چرا که نحوه حضور در سوشال مدیا بسیار مهم است.

این امر نیازمند کسب اطلاعات و دانش کافی به منظور فعالیت درست و حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی است. اکثریت کسب و کارها فرصت لازم برای این منظور را ندارند. شما می‌توانید در آژانس دیجیتال مارکتینگ آواز با ارائه خدمات ویژه در خصوص سوشال مدیا بهترین حضور مستمر را تجربه کنید

خدمات سوشال مدیا

سخن پایانی در مورد سوشال مدیا چیست؟

امروزه سوشال مدیا در بین صاحبان کسب وکارهای مختلف بسیار پرطرفدار است و استفاده‌های زیادی از آن می‌شود. کلید موفقیت در هر کدام از این شبکه‌ها، تلاش و تولید محتوای مستمر و کاربر پسند است. بنابراین، لازم است برای سوشال مدیا وقت بگذارید و فعالیت زیادی داشته باشید.

آژانس آواز مارکتینگ با آشنایی به تمامی پلتفرم‌های اجتماعی و با به‌روزترین متدهای دنیا می‌تواند شما را در معرفی برند، محصول یا خدمات، جذب مشتری و مخاطب و… کمک کند و موجب شود در کسب و کارتان متفاوت بدرخشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *