آواز مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست و آشنایی با انواع کانال های بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تجهیزات الکترونیکی، دسترسی مردم به اینترنت افزایش یافته است. شرکت‌های تجاری نیز برای کسب سودآوری بیشتر می‌توانند از ابزارهای الکترونیکی استفاده کنند. دیجیتال مارکتینگ با رویکرد نو باعث شده است تا شرکت‌های امروزی بتوانند محصولات و خدمات خود را به مشتریان به‌شکل موثر و هدفمند ارائه کنند.

دیگر مانند گذشته تبلیغات و بازاریابی آفلاین موثر نیست و کمپانی‌های بزرگ باید با انتخاب رویه مناسب بتوانند از رویکرد تازه بازاریابی دیجیتال استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم تا به معنی و مفهوم دیجیتال مارکتینگ بپردازیم و ابزارهای کاربردی و موثر در این زمینه را معرفی کنیم. اگر به این حوزه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال به بازاریابی‌ای گفته می‌شود که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی مختلف جهت معرفی خدمات و محصولات یک شرکت قابل انجام است. با توجه به مزیت‌های زیادی که در بازاریابی دیجیتال به نسبت بازاریابی آفلاین وجود دارد، بسیاری از کسب و کارهای امروزی ترجیح می‌دهند تا از ابزارهای دیجیتالی جهت کسب سودآوری بیشتر استفاده کنند.

ابزارهای دیجیتال مورد استفاده شرکت‌های امروزی باعث می‌شود تا سودآوری به‌شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. در دیجیتال مارکتینگ، تمام فعالیت‌های یک کمپانی مانند معرفی خدمات و محصولات، معرفی برندها و بررسی رفتارهای مشتری در بستر اینترنت انجام ‌شود. بازاریابی دیجیتال تمرکز زیادی بر روی رفتار مشتریان دارد که این امر می‌تواند به مرور زمان رضایت مشتریان را در بلندمدت به همراه داشته باشد.

شرکت‌های امروزی با استفاده از ابزارهای دیجیتال نظیر ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و… می‌توانند رفتار مشتریان خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. تحلیل انجام‌شده باعث ارائه داده‌های پیشرفته می‌شود که این امر می‌تواند در انتخاب تبلیغات موثر کاربردی باشد.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی با استفاده از عناصر مختلف نظیر تبلیغات در بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات چاپی و روزنامه‌ها انجام می‌شده است. یکی از معایب اصلی بازاریابی آفلاین هزینه تبلیغاتی بسیار زیادی بود که به شرکت‌ها تحمیل می‌شد.

در بازاریابی سنتی شرکت‌ها نمی‌توانستند به‌صورت خاص بر روی جامعه هدف خود تمرکز کنند. همچنین، اندازه‌گیری نتایج تبلیغات انجام‌شده نامشخص بود. این روش باعث می‌شد تا شرکت‌های تجاری نتوانند نام تجاری خود را به‌صورت برند معرفی کنند.

در مقابل، دیجیتال مارکتینگ با استفاده از شیوه‌های جدید تبلیغاتی انجام می‌شود. ابزارهای دیجیتال و آنلاین به شرکت‌های تجاری این امکان را می‌دهند که بتوانند به‌راحتی جامعه هدف خود را شناسایی کنند و بازاریابی را به‌شکل هدفمند انجام دهند.

بازاریابی دیجیتال یک روش مدرن است که در آن محصولات با استفاده از روش‌های تبلیغی نوین نظیر تبلیغ در موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی و… به مشتریان ارائه می‌شود. از لحاظ هزینه می‌توان گفت که این شیوه تبلیغاتی بسیار مقرون‌به‌صرفه است و می‌توان به‌راحتی مشتریان خاص را مورد هدف قرار گرفت. اندازه‌گیری نتایج تبلیغات در شیوه بازاریابی دیجیتال به کمک ابزارهای تحلیلی بسیار آسان است.

شرکت‌ها اگر به دنبال کاهش هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی خود هستند و می‌خواهند تبلیغات را به‌شکل موثر به جامعه هدف ارائه کنند، می‌توانند از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند. باید خاطرنشان کرد که ترکیب بازاریابی دیجیتال به همراه شیوه سنتی می‌تواند به‌عنوان موثرترین شیوه تبلیغات و بازاریابی محسوب شود. ترکیب این دو روش باعث می‌شود تا مخاطبان جدید بیشتری جذب تبلیغات شوند.

بازاریابی دیجیتال

دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مزایای غیر قابل انکار بازاریابی دیجیتال به نسبت شیوه سنتی باعث شده است تا بسیاری از کسب و کارهای امروزی از این شیوه برای رسیدن به سودآوری بیشتر و معرفی برند خود استفاده کنند. در این بخش قصد داریم تا به مهم‌ترین دلایل استفاده از بازاریابی دیجیتال اشاره داشته باشیم:

1. دسترسی آسان به مخاطبان هدف

یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی برای شرکت‌های تجاری این است که بتوانند مخاطبان و نیازهای آنان را به‌خوبی شناسایی و سپس تبلیغات خود را ارائه کنند. بازاریابی دیجیتال با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام می‌شود و باعث می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند بازار هدف و مشتریان خود را به خوبی شناسایی کنند.

اگر استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به‌خوبی انجام شود، می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد. پس، به‌عنوان اولین مزیت می‌توان گفت که بازاریابی دیجیتال برای دسترسی آسان به مخاطبان هدف موثر است.

2. هزینه مناسب و مقرون به صرفه

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از شیوه نوین بازاریابی در مقایسه با تبلیغات آفلاین می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ نهایی شرکت‌ها شود. هزینه ابزارهای بازاریابی دیجیتال پایین‌تر از نوع آفلاین است و بازگشت سرمایه بیشتری را نیز در پی دارد. از این رو، استفاده از شیوه جدید بازاریابی مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای امروزی قرار دارد.

3. امکانات متنوع تبلیغات

تنوع تبلیغات در شیوه دیجیتال مارکتینگ بسیار بالاست و شرکت‌ها می‌توانند برای هر دسته از مخاطبان خود، پیام‌های تبلیغاتی را به‌شکل اثرگذار ارائه کنند. این موضوع به‌عنوان یک نقطه قوت در تبلیغات آنلاین است که در شیوه آفلاین وجود ندارد. در روش سنتی بدون در نظر گرفتن نیاز مخاطب، تبلیغات به افراد ارائه می‌شود؛ اما در این شیوه، می‌توان با بهره‎گیری صحیح از ابزارهای دیجیتال تبلیغات را به‌شکل متنوع و هدفمند ارائه کرد.

4. در اختیار داشتن ابزارهای سنجش و اندازه‌گیری

زمانی که یک کمپین تبلیغاتی انجام می‌شود، برای مدیران ارشد یک شرکت مهم است که بتوانند میزان موفقیت کمپین را ارزیابی کنند. در شیوه تبلیغات سنتی این موضوع امکان‌پذیر نبود؛ اما با استفاده از روش‌های دیجیتال می‌توان به‌آسانی کمپین تبلیغاتی انجام‌شده را اندازه‌گیری کرد.

5. قابلیت بهبود سیستم

در دیجیتال مارکتینگ در صورت نیاز و به محض تغییر استراتژی تبلیغاتی شرکت، می‌توان به‌آسانی ابزارهای دیجیتالی را بهبود بخشید و در صورت نیاز ارتقا داد. استفاده صحیح از تمام ابزارهای بازاریابی دیجیتال باعث می‌شود تا بتوان از این ابزارها جهت گسترش کسب و کار در اینترنت استفاده کرد.

آشنایی با انواع کانال‌های بازاریابی دیجیتال

شرکت‌ها برای این که بتوانند به‌سادگی و با استفاده از ابزارهای آنلاین به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند، متناسب با نیاز خود می‌توانند از کانال‌های مختلف استفاده کنند.

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ به نوعی پلتفرم‌هایی هستند که برای رسیدن به اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به نوع سیاست کاری شرکت‌ها نمی‌توان ابزارهای معرفی‌شده را به نسبت سایر ابزارها برتر دانست.

 استفاده از ترکیب استراتژی‌های مختلف برای رسیدن به هدف‌های ازپیش‌تعیین‌شده ضروری است. از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بازاریابی محتوایی

شاید به جرات بتوان گفت که بازاریابی محتوایی یکی از بهترین انواع شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است که مورد استفاده کسب و کارهای تجاری قرار دارد. با استفاده از این ابزار می‌توان انواع خدمات و محصولات را به‌شکل منحصربه‌فرد به بازار عرضه کرد. در این شیوه بازاریابی، شرکت با استفاده از محتواهای ارزشمند قادر است تا اعتماد مشتریان را افزایش دهد. این امر باعث می‌شود تا آگاهی از برند در ذهن مخاطب شکل بگیرد که در نهایت منجر به افزایش اعتماد کاربران می‌شود.

زمانی که بازاریابی محتوایی به‌شکل صحیح انجام شود، می‌تواند به اشتراک گذاشته شود که این امر به نوعی باعث کاهش هزینه نهایی بازاریابی خواهد شد. بازاریابی محتوایی انواع مختلفی دارد که از آن‌ها می‌توان به ارائه محتوا در وبلاگ، ساخت ویدیو، پست در شبکه اجتماعی، کتاب‌های الکترونیکی و… اشاره کرد.

2. بهینه‌سازی موتورهای جستجو

بسیاری از مخاطبان زمانی که به دنبال دریافت خدمات و خرید محصولات مورد نظر خود هستند، کار خود را با جستجوی آنلاین ساده در موتورهای جستجو انجام می‌دهند. زمانی که کاربران جستجوی خود را انجام می‌دهند معمولا تمایل دارند تا سایت‌هایی را که دارای رتبه بالاتری هستند انتخاب کنند.

این امر نشان می‌دهد که بهینه‌سازی سایت برای دریافت ورودی بیشتر کاربران بسیار مهم است. سئو که شامل بهینه‌سازی درون صفحه و خارج از صفحه است، یکی از کانال‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ است.

3.ایمیل مارکتینگ

با توجه به این که ایمیل دارای قابلیت‌های مختلف است، این امکان را به شرکت‌های امروزی می‌دهد که بتوانند بر اساس نیاز خود پیام‌های تبلیغاتی را به‌شکل گسترده و با اهداف خاص ارسال کنند.

برای دریافت بازخورد بهتر، شرکت‌های امروزی می‌توانند لیستی از اتفاقات مهم پیش رو را بسازند و مخاطبان خود را با ارائه پیشنهادهای وسوسه‌انگیز شگفت‌زده کنند. یک شرکت تجاری با ایجاد کمپین بازاریابی ایمیلی قادر است تا پیام‌ها را به‌شکل هدفمند به مخاطبان خاص ارسال کند. ایمیل مارکتینگ در دنیای امروزی به‌عنوان یکی از بهترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود.

4.بازاریابی شبکه اجتماعی

در بحث شبکه اجتماعی چیزی که اهمیت دارد استفاده از قدرت محتوا است که اثربخشی زیادی بر روی مخاطب خواهد داشت. در واقع میلیون‌ها کاربر در شبکه‌های اجتماعی مختلف فعال هستند؛ لذا شرکت‌های تجاری با شناخت مخاطبان هدف خود می‌توانند به‌صورت مستقیم با ارسال پیام‌های مناسب بر روی آنان تاثیر بگذارند.

ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای بازاریابی دیجیتال متنوع‌اند که هر کدام با داشتن بخش‌های پیشرفته، به افراد مرتبط این اجازه را می‌دهند که بتوانند کمپین تبلیغاتی خود را متناسب با نیاز شرکت آماده و برگزار کنند.

با استفاده از ابزارهای مختلف دیجیتال گزارش‌ کمپین‌ها به دست خواهد آمد. دو ابزار حرفه‌ای در این زمینه وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

1.گوگل آنالیتیکس

سرویس‌های گوگل همواره به‌عنوان سرویس‌های کاربردی شناخته می‌شوند که مورد توجه سئوکاران قرار دارند. گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس‌های رایگان گوگل است که آمار کلی در مورد بازدیدکنندگان یک وبسایت در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

با استفاده از این ابزار می‌توان به‌آسانی بخش‌های مختلف نظیر ورودی سایت، صفحات ورودی‌دهنده، کاربران واردشده، فعالیت‌های کاربران و… را به‌صورت دقیق رصد کرد. اطلاعات ارائه‌شده به مدیران کسب و کارهای تجاری کمک خواهد کرد تا بتوانند استراتژی تبلیغاتی خود را انتخاب کنند.

2.گوگل سرچ کنسول

از دیگر ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ می‌توان به گوگل وبمستر تولز اشاره کرد. این ابزار برای مدیریت و آنالیز سئو سایت مناسب است. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی می‌توانند وبسایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنند تا وبسایت را مورد ارزیابی و آنالیز قرار دهند.

همچنین، وجود الگوریتم‌های پیشرفته طراحی شده در این ابزار باعث می‌شود تا مدیران کسب و کارهای تجاری بتوانند مشکلات وبسایت خود را بیابند و نسبت به حل آن‌ها اقدام کنند.

اهمیت دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ

حال که با اهمیت بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای امروزی آشنا شدید، اگر بخواهید بهترین عملکرد را در قبال مشتریان و مخاطبان خود داشته باشید، باید با توجه به هدف و بودجه شرکت، بهترین کمپین تبلیغاتی و بازاریابی را انتخاب کنید.

شاخص‌های کلیدی زیادی وجود دارند که در انتخاب استراتژی بازاریابی موثر هستند. اگر در زمینه انتخاب دقیق شیوه تبلیغاتی آشنایی ندارید، بهتر است به دنبال مجموعه‌های تخصصی برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ باشید.

در یک کسب و کار کوچک، یک فرد قادر است تا تمام مراحل بازاریابی دیجیتال را به‌تنهایی انجام دهد؛ اما در سازمان‌های بزرگ این کار بین چندین نفر تقسیم می‌شود که نیاز به مدیریت بهتر دارد.

مدیر سئو، مدیر بازاریابی محتوایی، مدیر شبکه‌های اجتماعی و مدیر ایمیل مارکتینگ، همگی باید در راستای رسیدن به اهداف شرکت تلاش کنند تا به موفقیت برسند.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

سخن پایانی درباره دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد، دیجیتال مارکتینگ یکی از شیوه‌های بازاریابی نوین است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود. این شیوه بازاریابی در مقایسه با شیوه سنتی دارای مزیت‌‌های زیادی است که به آن‌ها اشاره شده است.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال به‌سرعت در حال رشد هستند و کسب کارهای امروزی با شناخت صحیح ابزارها می‌توانند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. یک مدیر بازاریابی باید بتواند ضمن در نظر گرفتن اهداف و بودجه شرکت، از کمپین‌های دیجیتال مناسب استفاده کند.

ترکیب کانال‌های بازاریابی باعث شناخت دقیق‌تر مخاطبان هدف خواهد شد. شرکت‌های تجاری پس از ارائه تبلیغات مورد نظر بهتر است با استفاده از ابزارهای دیجیتالی بتوانند بازخورد دقیقی از کمپین‌های ایجادشده کسب کنند. در برخی از مواقع، تغییر استراتژی بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند شانس فروش محصولات و رسیدن به موفقیت را در کسب و کار افزایش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *