آواز مارکتینگ

معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزار دیجیتال مارکتینگ

برای موفقیت در کسب و کار، بازاریابی اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای اجرای روش‌های آنلاین برای بازاریابی نیاز به ابزار دیجیتال مارکتینگ دارید. داشتن این ابزارها برای مدیریت داده‌ و محتواها یک امر ضروری است. چرا که این ابزارها می‌توانند با ارائه اطلاعات مفید، به تصمیم‌گیری بهتر شما و اقدام صحیح در مقابل رقبا کمک بسزایی کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ابزارهای بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همان‌طور که از نام بازاریابی دیجیتال یا آنلاین مشخص است، این نوع بازاریابی توسط اینترنت انجام می‌گیرد. بنابراین، شما به‌عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی باید از طریق روش‌های آنلاین مانند موتورهای جستجو، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و… با مشتریان خود در ارتباط باشید. در بازاریابی اینترنتی شما نیاز دارید که حداقل یک وب‌سایت یا شبکه اجتماعی مرتبط با کسب و کار خود داشته باشید.

برای انجام بازاریابی دیجیتال و تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌ دست آمده از آن، نیاز است تا با انواع ابزار دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید. به‌صورت کلی، ابزارهای بازاریابی آنلاین در دسته‌هایی مانند ابزارهای SEO، ابزارهای تبلیغاتی، ابزارهای بازاریابی ایمیلی، ابزارهای بازاریابی محتوا، ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و… تقسیم‌بندی می‌شوند.

برای اینکه بتوانید در زمینه دیجیتال مارکتینگ تخصص کافی بدست آورید، باید ابزارهای موجود در این زمینه را به خوبی یاد بگیرید. البته برای هر بخش از دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای متنوع و زیادی وجود دارند. اما از بین تمامی این ابزارها تنها چند ابزار، کاربردی و مهم هستند. از جمله بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌توان به موارد گفته شده در زیر اشاره کرد.

1.بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در زمینه سئو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی آنلاین مربوط به جذب مشتری از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل است. سئو نامی است که به این فعالیت گفته می‌شود. هر چقدر که سئو سایت شما بهتر باشد، این ویژگی کمک می‌کند تا وب‌سایت شما در نتایج اولیه جستجوی گوگل نمایش داده شود. الگوریتم‌های گوگل در حال تغییر هستند. به طوری که هر روزه رتبه‌بندی‌های گوگل سختگیرانه‌تر از قبل می‌شوند.

ابزار دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا شما بتوانید با این ابزارها سایت خودتان را از نظر سئو زیر ذره‌بین قرار دهید. از جمله مهم‌ترین ابزارهای مناسب در زمینه سئو و بهینه‌سازی سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابزار گوگل سرچ کنسول

این ابزار به وب‌سایت‌ها اطلاعاتی در زمینه کلیدواژه‌های مورد علاقه کاربران، رتبه صفحات در نتایج گوگل، وضعیت سایت در گوگل و… می‌دهد. شما می‌توانید به‌صورت رایگان از این ابزار برای رصد و عیب‌یابی سایت خود استفاده کنید.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش

ابزار ماز (MOZ)

خدمات ارائه‌شده در ماز هم به‌صورت رایگان و هم به‌صورت غیررایگان است. به کمک این ابزار می‌توانید سئو سایت خود و رقبای خود را به‌راحتی تحلیل کنید. ابزار رایگان ماز اطلاعاتی در زمینه بک لینک‌ها، کلیدواژه‌ها و… به شما می‌دهد. اما خدمات غیررایگان ماز قدرتمندتر و اصلی‌تر از نسخه رایگان آن است.

ابزار Semrush

سمراش به‌عنوان یکی از رقیبان اصلی ابزار ماز است. به کمک این ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌توانید اطلاعاتی را در زمینه سئو، بک‌ لینک‌ها، دامنه، شبکه‌های اجتماعی و… به دست بیاورید. البته توجه به این نکته ضروری است که برخی از خدمات معمولی این ابزار به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اما برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر و قدرتمندتر نیاز دارید تا هزینه‌ای برای آن پرداخت کنید.

ابزار ساخت لینک UTM

یکی از بهترین ابزارها جهت بررسی لینک‌های سایت و به دست آوردن اطلاعاتی در زمینه نوع لینک، منبع لینک و تعداد آن‌ها، استفاده از ابزار UTM است. برای استفاده از این ابزار کافی است تا برخی پارامترها را به انتهای آدرس‌های خود در سایت اضافه کنید. اگرچه شما می‌توانید به‌صورت دستی این کار را انجام دهید؛ اما این ابزار کمک می‌کند تا با درصد خطای کمتری این کار را به بهترین نحو انجام دهید.

ابزار Screaming Frog SEO Spider

اگر به دنبال یک ابزار مفید جهت بررسی لینک‌های داخلی و خارجی سایت خود هستید، استفاده از ابزار SEO Spider را به شما پیشنهاد می‌دهیم. علاوه بر این، به کمک این ابزار می‌توانید اطلاعاتی در مورد ساختار ارتباطی صفحات به دست بیاورید.

ابزار Ahref

ابزار Ahref به‌عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود که به کمک آن می‌توانید رقبای سایت خود را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این، به کمک این پلتفرم می‌توانید امکانات Ahref را به‌خوبی تحلیل و بررسی کنید. در صورتی که از نسخه رایگان این ابزار استفاده کنید، اطلاعات محدودی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما نسخه کامل آن به‌صورت پولی است و سایت شما را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند.

ابزار Mobile Friendly Test

در صورتی که وب‌سایت شما با موبایل سازگاری بالایی داشته باشد، این ویژگی باعث می‌شود تا رتبه بالایی در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که وب‌سایت شما برای گوگل مناسب است یا خیر، پیشنهاد می‌کنیم که از ابزار Mobile Friendly Test استفاده کنید. این ابزار ایرادهای وب سایت شما را برای گوشی‌های موبایل به خوبی نشان می‌دهد.

ابزار Lighthouse

برای اطلاع از عملکرد وب‌سایت خود، استفاده از ابزار Lighthouse را پیشنهاد می‌دهیم. این ابزار به‌عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود که به‌صورت رایگان در اختیار کارشناسان سئو، طراحان وب‌سایت و وبمسترها قرار می‌گیرد.

قیف فروش چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزار Yoast SEO

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، این ابزار را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به کمک افزونه یوست می‌توانید سایت خودتان را از نظر کلیدواژه، لینک‌های داخلی و خارجی و سایر نکات سئو بررسی کنید. این افزونه به‌صورت رایگان در اختیار کارشناسان سئو قرار گرفته است.

2.ابزارهای ایمیل مارکتینگ

یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ مشتریان، استفاده از تکنیک ایمیل مارکتینگ است. در این روش، پیام‌های خرید یا سفارش مشتریان به‌صورت خودکار برای آن‌ها ارسال می‌شوند. به کمک ابزارهای ایمیل مارکتینگ شما می‌توانید بدون نوشتن حتی یک خط کد، از امکانات ارسال ایمیل به‌صورت خودکار استفاده کنید.

تنوع ابزارهای ایمیل مارکتینگ بسیار زیاد است؛ اما برخی از این سرویس‌ها برای استفاده در کسب و کارهای ایرانی ممنوع شده‌اند. از جمله ابزارهای قابل استفاده در زمینه ایمیل مارکتینگ در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میل چیمپ

به کمک این ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌توانید روزانه در حدود یک میلیارد ایمیل به‌صورت هدفمند و زمان‌بندی‌شده ارسال کنید. از دیگر امکانات این ابزار می‌توان به تبلیغ هوشمند، رفتارسنجی کاربران و… اشاره کرد.

MailerLite

این ابزار امکان طراحی پرسشنامه، خبرنامه و ایمیل‌های اتوماسیون را برای کاربران خود فراهم می‌کند. البته برای استفاده از این ابزار نیاز به پرداخت هزینه است.

Sender

اگرچه این ابزار ایمیل مارکتینگ، امکانات محدودی را برای کاربران ایرانی دارد؛ اما با توجه به تحریم دیگر ابزارها، ابزار Sender به یکی از محبوب‌ترین ابزارها در بین کاربران ایرانی تبدیل شده است. این نرم‌افزار برای ارسال تعداد محدودی ایمیل به‌صورت رایگان قابل استفاده است.

نجوا

یکی از بهترین سرویس‌های ایرانی برای ایمیل مارکتینگ استفاده از ابزار نجوا است. از جمله ویژگی‌های مثبت این ابزار می‌توان به رابط کاربری جذاب، زمان‌بندی ارسال ایمیل، دسته‌بندی کاربران و… اشاره کرد. این نرم‌افزار برای ارسال تعداد محدودی ایمیل به‌صورت رایگان است؛ اما برای استفاده کامل از تمامی امکانات آن نیاز به پرداخت هزینه دارید.

پاکت

ابزار پاکت به‌عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ ایرانی به شمار می‌رود که با قابلیت‌هایی مانند اتوماسیون بازاریابی، دسته‌بندی مخاطبان و… از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

3.ابزارهای تحلیل وب‌سایت و بازدیدکننده‌ها

این ابزارها از مهم‌ترین ابزارهای حوزه دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌روند. به کمک این ابزارها متوجه خواهید شد که آیا فعالیت‌های شما در جهت رسیدن به اهداف سایت است یا خیر. از جمله مهم‌ترین این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Google Analytics

این ابزار جزو بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود که نیاز است تا هر وبمستری کار کردن با آن را یاد بگیرد. این ابزار اطلاعاتی در مورد رفتار کاربران سایت، تعداد بازدیدها، میزان ورودی، موقعیت جغرافیایی و… را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

گوگل تگ منیجر

این ابزار به‌عنوان یک واسط برای ابزار گوگل آنالیتیکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این ابزار می‌توانید به اطلاعاتی درباره جزئیات رفتار کاربران و کوچک‌ترین اتفاقات انجام شده در سایت مانند کلیک روی دکمه و… دست پیدا کنید. این ابزار دیجیتال مارکتینگ به‌صورت رایگان در اختیار وبمسترها قرار گرفته است.

hotjar

برای رصد و درک رفتار کاربران وب‌سایت خود استفاده از ابزار هات‌جر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این ابزار اطلاعات خوبی را در زمینه بخش‌های پرکلیک هر صفحه در اختیار شما قرار می‌دهد؛ چرا که می‌توانید متوجه شوید که کاربران به خرید چه محصولاتی مشتاق هستند.

Similarweb

این ابزار شباهت بسیاری به ابزار الکسا دارد. از جمله اطلاعات به دست آمده توسط این ابزار می‌توان به آمار جستجو، کلیدواژه، رقبا و… اشاره کرد. برای استفاده رایگان از این ابزار تنها می‌توانید به مدت 3 ماه از امکانات آن بهره ببرید.

مارکتینگ چیست و چرا بازاریابی برای کسب و کارها مهم است؟

4.ابزارهای مدیریت و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

مدیریت چندین شبکه اجتماعی به‌صورت همزمان و بدون استفاده از ابزار دیجیتال مارکتینگ کار بسیار سختی است؛ اما به کمک ابزارهای بازاریابی دیجیتال می‌توانید مدیریت همزمان شبکه‌های مختلف را انجام دهید. تنوع این ابزارها بسیار زیاد است. از آنجایی که اینستاگرام جزو یکی از محبوب‌ترین شکبه‌های اجتماعی در ایران به شمار می‌رود، ابزارهای این حوزه را به شما معرفی کرده‌ایم. این ابزارها شامل موارد زیر هستند:

Socialblade

در صورتی که قصد دارید تبلیغات سایت خودتان را به یک اینفلوئنسر اینستاگرامی بسپارید، استفاده از این ابزار را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این ابزار می‌تواند با بررسی اکانت شما یا هر شخص دیگر، آمار بلند مدت فعالیت و شاخص‌های پیشرفت هر اکانت را به شما ارائه دهد.

Ninjalitics

از دیگر ابزارهای اینستاگرامی برای رصد و آمارگیری اکانت می‌توان به این ابزار اشاره کرد. اطلاعات اولیه و ساده‌ای که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد، به‌صورت رایگان است.

Hootsuite

در زمینه شبکه‌های اجتماعی، هوت سوییت جزو یکی از قوی‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود؛ چرا که به کمک این ابزار می‌توانید به‌صورت همزمان مدیریت تمامی شبکه‌های اجتماعی خود مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و… را انجام دهید. از جمله قابلیت‌های این ابزار می‌توان به افزایش بازدهی، مانیتورینگ، خودکارسازی پست‌گذاری و… اشاره کرد.

Buffer

این ابزار از نظر کارکرد شباهت بسیار زیادی به هوت سوییت دارد؛ بنابراین، می‌توانید مدیریت همزمان شبکه‌های اجتماعی را به کمک این ابزار انجام دهید. ارائه خدمات در ابزار بافر به‌صورت پولی است.

نوین هاب

یکی از ابزارهای ایرانی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، نوین هاب است. این ابزار قابلیت اتصال به انواع شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، تلگرام، بله، گپ و… را برای شما فراهم می‌کند. از جمله قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به ارسال پست‌های زمان‌بندی شده، آمار پیشرفت شبکه اجتماعی و… اشاره کرد.

5.ابزارهای تست سرعت وب‌سایت

یکی از فاکتورهای مهم برای افزایش سئو سایت، سرعت بالای وب‌سایت است. کاربران با وب‌سایتی راحت‌تر کار می‌کنند که از سرعت بسیار بالایی برخوردار باشد. این موضوع می‌تواند به‌طور مستقیم بر روی رتبه سایت شما تاثیر بگذارد. ابزار دیجیتال مارکتینگ در این زمینه می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما بگذارد. از جمله مهم‌ترین ابزارهای تست سرعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Gtmetrix

برای پی بردن به عملکرد کل وب‌سایت یا بخشی از هر صفحه از وب‌سایت خود، استفاده از این ابزار سنجش را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این ابزار معروف سنجش سرعت وب‌سایت، تنها برای 20 بار در روز به‌صورت رایگان گزارش سرعت سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Pingdom

این ابزار شباهت بسیاری به ابزار gtmetrix دارد. اما از آنجایی که تعداد سرورهای این ابزار اندک است، در نتیجه گزارش داده شده از سرعت وب‌سایت ساده‌تر خواهد بود.

Pagespeed

اگرچه توسط این ابزار می‌توانید شاخص‌های مختلفی را بدست آورید، اما تاکید بیشتر این ابزار بر روی سرعت سایت است. در نتیجه می‌توانید به‌صورت رایگان اطلاعات خوبی را از سرعت سایت خود به کمک این ابزار دیجیتال مارکتینگ به دست بیاورید.

دیجیتال مارکتینگ چیست و آشنایی با انواع کانال های بازاریابی دیجیتال

6.ابزارهای تبلیغات کلیکی و…

همان‌طور که از نام تبلیغات کلیکی مشخص است، با کلیک بر روی تبلیغ یا لینک، به مشتریان خود پول پرداخت خواهید کرد. این روش تبلیغ به‌عنوان یکی از پربازده‌ترین روش‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود  که باعث می‌شود تا نرخ کلیک و در نتیجه نرخ فروش کسب و کار شما افزایش پیدا کند. از جمله سرویس‌های کلیکی مشهور در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گوگل ادز

یکی از معروف‌ترین تبلیغات کلیکی در دنیا، گوگل ادز است. به این دلیل که گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جستجو در جهان شناخته می‌شود. در نتیجه، روزانه تعداد بسیار زیادی کاربر می‌توانند تبلیغات شما را مشاهده کنند. اگر به دنبال جذب کاربر و افزایش فروش هستید، استفاده از این ابزار را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

یکتانت

این ابزار سه نوع تبلیغ کلیکی شامل استاندارد عادی، کمپین محصول و تبلیغات بنری را ارائه می‌دهد. اگر فروشگاه اینترنتی دارید، استفاده از این ابزار را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

صبا ویژن

صبا ویژن به‌عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات کلیکی به شمار می‌رود. یکی از ویژگی‌های خوب این ابزار تشخیص کلیک‌ها و بازدیدهای غیرواقعی است.

تپسل

این ابزار، تبلیغات کلیکی هوشمند ارائه می‌‌دهد که می‌تواند بیشترین بازدهی را برای سایت شما داشته باشد.

7.ابزارهای کوتاه‌کننده‌ی لینک

لینک‌های طولانی و استفاده از کاراکترهای فارسی در آدرس‌های اینترنتی از نظر تجربه کاربری مناسب نیست. از طرف دیگر، این لینک‌ها باعث می‌شوند تا آمار نرخ کلیک سایت شما کاهش پیدا کند. اما به کمک ابزارهای کوتاه‌کننده می‌توانید یک آدرس کوتاه‌شده با نرخ کلیک بالا تولید کنید. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزار :Bity این ابزار هم به‌صورت پولی و هم به‌صورت رایگان لینک کوتاه را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالت رایگان شما می‌توانید 50 لینک به‌صورت اختیاری و بی‌نهایت لینک تصادفی ایجاد کنید.
  • ابزار Yun: این ابزار ایرانی است و خدمات رایگان را به شما ارائه می‌دهد. از جمله ویژگی‌های خوب این ابزار می‌توان به مشخص کردن رمز، تعیین تاریخ انقضا و تغییر آدرس‌ها اشاره کرد.

8.ابزارهای پشتیبانی از چت آنلاین

یکی از راهکارهای موثر برای بالا بردن میزان خرید یک سایت، قرار دادن امکان ارتباط با مشتریان است. هر چقدر این مسیر ارتباطی راحت‌تر باشد، کاربران احساس راحتی بیشتری خواهند داشت. ابزار چت آنلاین به‌عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ امکان برقراری ارتباط راحت و سریع را برای سایت شما فراهم می‌کند. ابزارهای چت آنلاین جایگزین بسیار خوبی برای ایمیل هستند. چرا که مشتری می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سوال خود را بگیرد.

از جمله پرکاربردترین ابزارهای پشتیبانی از چت آنلاین می‌توان رایچت، ریتین، گفتینو، Crips و Tawk.to اشاره کرد. از جمله ویژگی‌های این ابزارهای پشتیبانی از چت آنلاین می‌توان به قابلیت نصب بر روی کامپیوتر و موبایل، پاسخگویی از طریق ربات تلگرام، تعریف پاسخ آماده، تنظیم پیام‌های هوشمند و زمان‌دار، امکان ارسال فایل صوتی، منشی آنلاین و… اشاره کرد.

9.ابزارهای مدیریت پروژه

ابزار ترلو و تسکولو دو ابزار مهم مدیریت پروژه‌ها در ایران هستند. به کمک این دو ابزار می‌توانید بازاریابی دیجیتال را انجام دهید. به‌خصوص اگر تیم بزرگ کاری دارید، برای نظارت و پیگیری کارها نیاز به چنین ابزارهایی کاملا احساس می‌شود.

این ابزار مدیریت پروژه به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید پروژه‌های خود را مرحله‌بندی کنید و کارهای هر فرد را برای آن‌ها مشخص کنید.

10.سرویس‌های نظرسنجی و پرسشنامه

سرویس نظرسنجی و فرم‌ساز به‌عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود. به کمک این ابزارها می‌توانید پرسشنامه و نظرسنجی از مشتریان را به‌راحتی طراحی کنید. یکی از بهترین ویژگی‌های خوب این نرم‌افزارها، طراحی فرم‌ها در کمترین زمان و با کمترین خطا است. همچنین، با این ابزارها کار طراحی فرم‌ها برای شما آسان خواهد شد. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به پرس لاین و فرم‌ساز گوگل اشاره کرد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله در مورد برخی از مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها صحبت کردیم. تنوع این ابزارها بسیار زیاد است؛ بنابراین، اگر با ابزاری کار کرده‌اید که در فهرست بالا وجود ندارد، می‌توانید زیر همین پست ابزار موردنظر خود را به ما و دیگر کاربران معرفی کنید و ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *