آواز مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی را دارید، استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا به فروش بیشتر و بهبود برند خودتان در فضای آنلاین برسید. در واقع اقدامات انجام‌شده در دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا بهتر به اهداف‌تان برسید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با استراتژی بازاریابی دیجیتال و مراحل انجام آن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی قرار دارد. در قدیم، برای بازاریابی کسب و کارها از رسانه‌هایی مانند تلویزیون، رادیو، مجلات، روزنامه‌ها و… استفاده می‌کردند. همچنین، انجام تبلیغات بر روی بنرها، بیلبوردها، ترانزیت‌ها و… از دیگر گزینه‌هایی بود که به شکل مدرن‌تر انجام می‌شد.

اگرچه بازاریابی دیجیتال یک نوع بازاریابی نوظهور است؛ اما همچنان بازاریابی سنتی نیز در برخی از کسب و کارها از محبوبیت بالایی برخوردار است. به این دلیل که نتیجه این نوع بازاریابی موفق است و هنوز هم تقاضا برای آن وجود دارد. اما تغییرات بزرگ انجام‌شده بر روی دیجیتال مارکتینگ باعث شده است تا خلاهای بازاریابی سنتی به‌خوبی پر شود.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ به دلیل دسترسی بیشتر، هزینه کمتر، اصلاح راحت‌تر و ضرر کمتر جای بازاریابی سنتی را به تصاحب خود درآورده است. به کمک این استراتژی می‌توانید به اهداف کسب و کار خود از طریق بازاریابی آنلاین برسید. اگر شما هم قصد دارید تا از دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده کنید، انجام مراحل زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مشخص کردن جامعه هدف در بازاریابی آنلاین

اولین قدم در هر نوع بازاریابی مشخص کردن جامعه هدف است. بهتر است این سوال را از خود بپرسید که کسب و کار شما قرار است چه گروهی از کاربران را به سمت خود جذب کند. مشخص شدن جامعه هدف به شما کمک می‌کند تا برای بازاریابی دیجیتال برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. این که از قبل بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند کمک می‌کند تا بتوانید بهتر از ویژگی‌ کاربران خود اطلاع پیدا کنید.

به‌عنوان مثال، اگر در حوزه کفش کار می‌کنید، بهتر است اطلاعاتی در مورد سن و سال مشتری، جنسیت، قد و وزن، شغل و سایر ویژگی‌های مشتریان خود کسب کنید. هر قدر اطلاعات شما از مشتریان جزئی‌تر باشد، به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید نیازهای مشتریان را برطرف سازید.

برای انجام این مرحله از استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده از سایت HubSpot را پیشنهاد می‌دهیم. به کمک این سایت می‌توانید پرسوناهای رایگانی را متناسب با کسب و کار خود ایجاد کنید.

مشخص کرن منابع و اهداف کسب و کار خود

برای هر بخش از کسب و کار خود هدف داشته باشید. همچنین، بهتر است که این اهداف متناسب با هدف کلی کسب و کار شما باشند. برای محقق شدن اهداف کسب و کارتان گاهی نیاز به منابع خاصی در بخش دیجیتال مارکتینگ دارید. به‌عنوان مثال، اگر در زمینه پوشاک کار می‌کنید، نیاز به ابزارها و تجهیزات پیشرفته در زمینه فیلمبرداری دارید.

همچنین، ممکن است در روند کار نیاز به یک کانال ارتباطی جدید مانند ایمیل مارکتینگ داشته باشید؛ چرا که این کانال ارتباطی کمک می‌کند تا ارتباط شما با مشتریان راحت‌تر باشد.

استراتژی بازاریابی دیجیتال

فراهم کردن لیستی از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

ارزیابی کانال‌های بازاریابی آنلاین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وجود برخی از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ را فراموش کرده باشید. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنیم که در استراتژی دیجیتال مارکتینگ لیستی از کانال‌ها را در اختیار داشته باشید. در اختیار داشتن لیستی از این کانال‌ها و ارزیابی آن به شما کمک می‌کند تا در مسیر بازاریابی آنلاین موفق باشید.

به‌صورت کلی، کانال‌های دیجیتال مارکتینگ شامل سه دسته زیر هستند:

  • کانال‌های فردی (owned media): رسانه‌های فردی که اختصاص به برند شما دارند، جزو این دسته قرار می‌گیرند. از جمله آن می‌توان به اکانت اینستاگرامی، وبلاگ، وب‌سایت، کانال تلگرامی و هر ابزار دیجیتال فردی دیگر اشاره کرد.
  • کانال‌های اکتسابی (earned media): همان‌طور که از نام این رسانه مشخص است، شما اعتبار این نوع بازاریابی را از طریق دهان به دهان و به صورت اکتسابی به دست خواهید آورد. مثلا ممکن است مطلبی را در وبلاگ خود قرار داده‌ باشید و آن را چندین بار در سایر رسانه‌ها به اشتراک گذاشته باشید. همچنین، ممکن است یک مشتری تجربه رضایت‌بخشی از خدمات کسب و کار شما داشته باشد.

از جمله ویژگی‌های خوب رسانه‌های اکتسابی این است که شما بدون پرداخت هیچ هزینه بازاریابی گسترده‌ای را انجام داده‌اید و از این طریق توانسته‌اید تعداد بسیار زیادی مشتری را به سمت خود جذب کنید.

  • کانال پولی (paid media): در استراتژی دیجیتال مارکتینگ رسانه‌های پولی شامل ابزارهایی مانند تبلیغات بنری در وب‌سایت‌ها، پست‌های اسپانسردار در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، گوگل ادز، تبلیغات تلویزیونی یا هر وسیله دیگر است. برای دیده شدن در این رسانه‌ها باید هزینه آن را نیز پرداخت کنید.

اگر می‌‌خواهید که در مسیر اهداف خود حرکت کنید، اطلاع از کارآیی هر رسانه به شما کمک می‌کند تا مسیر درستی را انتخاب کنید.

برنامه‌ریزی برای تولید محتوا

محتوا به‌عنوان قلب دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود؛ بنابراین، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. محتوا می‌تواند شامل صفحه درباره ما، پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی و هرچیزی که در صفحات شما قرار دارد، باشد. وجود محتوا به‌عنوان یکی از مراحل استراتژی بازاریابی دیجیتال حضور شما را در این فضا بهبود می‌بخشد.

اگر شما هم قصد دارید تا محتوای خود را در این فضا بهبود ببخشید، می‌توانید از یکی از تکنیک‌های پیشنهادی زیر استفاده کنید:

  • بررسی محتوای فعلی
  • شناسایی کمبود و نقص‌های محتوای فعلی
  • داشتن یک برنامه‌ریزی درست برای تولید محتوا

بررسی کمپین‌ها

اگر می‌خواهید بدانید که در گردآوری استراتژی بازاریابی دیجیتال تا چه اندازه موفق بوده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که به کارآمدی کارهای خود از ابتدا تا به حال امتیاز دهید. یکی از ابزارهای رایگان برای این مرحله Google Analytics است. به کمک این ابزار می‌توانید مشخص کنید که بیشترین میزان جذب ترافیک سایت شما مربوط به کدام قسمت است. کدام قسمت از فعالیت آنلاین شما باعث رضایت بیشتر مشتری شده است.

بیشترین پست به اشتراک‌گذاشته‌شده در شبکه‌های اجتماعی کدام است. با بررسی و تجزیه و تحلیل این موارد می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و با تمرکز بر روی هر کدام از آن‌ها ضعف‌های خود را اصلاح یا با مورد بهتری جایگزین کنید.

بررسی کمپین‌های رسانه‌های پولی

در استراتژی بازاریابی دیجیتال باید مرحله به مرحله کار خود را آنالیز کنید. مثلا می‌توانید این بار کمپین‌های پولی خود را تجزیه و تحلیل کنید. به‌عنوان مثال، اگر پولی برای تبلیغات تلویزیونی داده‌اید، نتیجه مثبت و منفی آن را برای خود مشخص کنید. چرا این کار کمک می‌کند تا بتوانید در رابطه با تداوم این کار تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید و در صورت عدم رضایت، پلتفرم دیگری را برای تبلیغات خود استفاده کنید.

بررسی کمپین‌های رسانه‌های پولی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما را در رسیدن به اهداف‌تان و سوددهی در کسب و کار کمک می‌کند.

داشتن یک استراتژی جامع

بعد از انجام مراحل بالا، باید یک استراتژی جامع برای خودتان مشخص کنید و طبق گام‌های آن به جلو حرکت کنید. این سند استراتژی نقش یک نقشه راه را برای شما بازی می‌کند و شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد. اگر قصد دارید تا یک استراتژی جامع برای خودتان طراحی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را برای مدت طولانی مثلا بین 6 تا 12 ماه برنامه‌ریزی کنید.

این موضوع به شما کمک می‌کند تا بدانید دقیقا چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به کمک بازاریابی دیجیتال می‌توانید تبلیغات کسب و کار خود را از طریق رسانه‌هایی مانند پیام‌رسان‌ها، بیلبوردهای الکترونیکی، کانال‌های رادیویی و… انجام دهید. این کار مزایای بسیار زیادی برای کسب و کار شما به دنبال دارد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبدیل آسان و راحت: در استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشتری تنها با یک کلیک ساده می‌تواند به سمت خرید محصول یا استفاده از خدمات شما حرکت کند. اگرچه ممکن است مشتری اقدام به خرید نکند؛ اما همین ارتباط با شما تاثیر بسیار زیادی بر روی کسب و کار شما در آینده می‌گذارد.
  • ارتباط بیشتر با مشتریان: بازاریابی آنلاین امکان یک ارتباط دوطرفه را برای شما با مشتریان فراهم می‌کند. همچنین این نوع بازاریابی این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید در بهترین زمان ممکن با مشتریان خود در ارتباط باشید.
  • به دست آوردن نتایج کمی: به کمک بازاریابی آنلاین می‌توانید به اطلاعاتی مانند میزان جذب مشتری، میزان درآمد و… دست پیدا کنید. این در حالی است که این اطلاعات به کمک بازاریابی سنتی امکان‌پذیر نیست.
  • عدم محدودیت جغرافیایی: در تبلیغات آنلاین، محدودیت جغرافیایی معنا ندارد؛ چرا که شما می‌توانید بدون توجه به مکان جامعه هدف خود، تبلیغات گسترده‌ای را انجام دهید.
  • کاهش هزینه: هزینه تبلیغات در بازاریابی آنلاین نسبت به بازاریابی سنتی بسیار کمتر است؛ چرا که شما می‌توانید تبلیغات را برای طیف وسیعی از مخاطبان انجام دهید.

خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی است؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ در دو بستر وب و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. این خدمات شامل موارد زیر است:

  • بستر وب: خدمات بازاریابی آنلاین در بستر وب شامل سئو مارکتینگ یا بهینه سازی سایت، طراحی وب‌سایت، تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی تولید محتوا، ویدیو مارکتینگ، گوگل ادز، رپورتاژ آگهی و… است.
  • بستر شبکه‌های اجتماعی: بازاریابی آنلاین در بستر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام شامل تبلیغات اینستاگرام، بازاریابی تولید محتوا، تبلیغات تلگرام، بازاریابی اینفلوئنسر و… است.

چالش‌های موجود در دیجیتال مارکتینگ

با همه‌ مزایا و اهمیتی که دیجیتال مارکتینگ دارد، این نوع بازاریابی با چالش‌هایی نیز روبرو است. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چالش اول، تنوع رسانه‌های آنلاین: همان‌طور که می‌دانید، تنوع شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین بسیار زیاد است. همین موضوع باعث شده است تا برنامه‌ریزی و فعالیت در هر کدام از آن شما را دچار سردرگمی کند. اما بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌های بازاریابی خود را به‌صورت داخلی می‌نویسند. اما مدیریت آن را به شخص دیگری واگذار می‌کنند.
  • چالش دوم، هزینه پایین: در استراتژی دیجیتال مارکتینگ میزان هزینه بسیار پایین است. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد تصور کنند که برای فعالیت در این حوزه نیاز به تخصص نیست. درنتیجه، برخی به‌صورت غیرحرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی به تبلیغ می‌پردازند.

اما توجه به این نکته ضروری است که تبلیغات در این حوزه نیاز به شناخت کافی از جامعه هدف دارد. در نتیجه، بازاریابی یک کار بلندمدت است.

  • چالش سوم، انفجار اطلاعات: میزان اطلاعات در رسانه‌های اجتماعی بسیار زیاد است. در نتیجه به همین میزان تبلیغات در این حوزه گسترده است؛ بنابراین، مشتری با گشت و گذار در این فضاها با تعداد تبلیغات بسیار زیادی روبرو است. در نتیجه نمی‌تواند نسبت به همه‌ این تبلیغات خوش‌بین باشد.
  • چالش چهارم، شناسایی رقیبان: در حوزه فعالیت بازاریابی آنلاین شناسایی رقیبان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شناسایی رقیبان مستقیم، غیرمستقیم و تازه‌وارد به شما در تهیه یک استراتژی بدون نقص کمک بسیار زیادی می‌کند.

بودجه مورد نیاز برای دیجیتال مارکتینگ

اگر شما هم به تازگی یک کسب و کار راه‌اندازی کرده‌اید، مطمئنا میزان بودجه مورد نیاز برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ ذهن  شما را به خود درگیر کرده است. میزان بودجه مورد نیاز برای بازاریابی بستگی به نوع کسب و کار، سیاست‌های شرکت و آنلاین و حضوری بودن کار شما دارد.

معمولا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که 10 درصد از فروش خود را به بازاریابی اختصاص دهند. از این میزان، شما باید مقداری از آن را برای بازاریابی آنلاین در نظر بگیرید. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی را دارید، میزان بودجه برای بازاریابی آنلاین بیشتر خواهد بود.

مراحل استراتژی بازاریابی دیجیتال

سخن نهایی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای راه‌اندازی یک کسب و کار، بازاریابی آنلاین بسیار کمک‌کننده است؛ به این دلیل که افراد بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی می‌توانند به اطلاعات زیادی دسترسی داشته باشند. داشتن یک استراتژی جامع در این زمینه به شما کمک می‌کند تا بتوانید به نتیجه مورد دلخواه در کسب و کار خود برسید. بازاریابی آنلاین به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان فروش خود را به کمک فضای دیجیتال افزایش دهید.

اگر شما هم به دنبال فعالیت موثر در زمینه استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستید، می‌توانید از خدمات آژانس آواز مارکتینگ بهره مند شوید. تیم خلاق آواز با داشتن تجربه در بازاریابی آنلاین کمک شایانی در پیشرفت کسب و کار شما می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *