آواز مارکتینگ

پرفورمنس مارکتینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

پرفورمنس مارکتینگ چیست

در مقاله پرفورمنس مارکتینگ چیست باید گفت پرفورمنس مارکتینگ یکی از شاخه‌های مهم بازاریابی به حساب می‌آید که بر اساس نتایج به دست‌آمده ارزیابی می‌شود، از آن‌جا که این ارزیابی براساس نتایج عملکرد کمپین است، آن را بازاریابی عملکرد نیز می‌نامند. این روزها تاثیر اینترنت در فضای شخصی و کاری افراد کاملا مشهود است. تا جایی که شاهد تغییرات بزرگی در نحوه خرید،  فروش، کسب درآمد و تبلیغ محصولات هستیم.

 با وجود این تغییرات، صاحبان کسب‌و‌کارها به این فکر افتادند تا از تبلیغاتی بهره ببرند که علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، نتایج عملکرد آن با موفقیت همراه باشد که در دنیای بازاریابی آن را پرفورمنس مارکتینگ «Performance Marketing» یا بازاریابی عملگرا می‌نامند. اگر می‌خواهید جواب سوال پرفورمنس مارکتینگ چیست را بیابید، با ما همراه باشید.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

در این مقاله می‌خوانیم:

در زبان انگلیسی کلمه پرفورمنس به عملکرد و مارکتینگ به بازاریابی اشاره دارد. بنابراین، این نوع از بازاریابی کارآیی و عملکرد کسب‌و‌کارها را بررسی می‌کند که به چه چیزی دست پیدا کرده‌اند. گاهی ممکن است هدف شما جذب مشتری یا فروش باشد که باید به ازای آن باید پول پرداخت کنید.

در تعریفی جامع‌تر از پرفورمنس مارکتینگ چیست می‌توان گفت که صاحب کسب‌و‌کار زمانی اقدام به پرداخت هزینه می‌کند که نتیجه مورد نظر خود را از آن تبلیغ ببیند. این بازاریابی بر خلاف دیگر بازاریابی‌ها، قابلیت اندازه‌گیری دارد. به این معنا که قبل از پرداخت  هر هزینه‌ای، ابتدا عملکرد موردنظر سنجیده می‌شود. این اندازه‌گیری کاملا به هدف صاحبان مشاغل بستگی دارد.

افراد با کمک پرفورمنس مارکتینگ، از موفقیت در بودجه‌بندی کمپین‌های بازاریابی خود می‌توانند اطمینان حاصل کنند؛ چرا که تمام تصمیم‌گیری‌ها بر اساس داده‌ها و نتایج کسب‌شده صورت می‌گیرد. با توجه به نظر کارشناسان این حوزه، پرفورمنس مارکتینگ یک بازی برد-برد برای دو طرف تبلیغ‌‌کننده و نمایش‌دهنده تبلیغ به حساب می‌آید.

کمپین دیجیتال چیست و معرفی انواع کمپین دیجیتال

روش‌‌های پرفورمنس مارکتینگ

در مقاله پرفورمنس مارکتینگ چیست به روش‌های پرفورمنس مارکتینگ می‌پردازیم.عملکردگرایی که نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی موفق‌تر عمل می‌کند که معمولا از دو روش بر اساس نتایج مورد انتظار و عملکرد بر اساس کانال‌ها استفاده می‌کند. در ادامه به‌صورت مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت:

انواع روش‌‌های پرفورمنس بر اساس نتایج مورد نظر

قبل از پرداختن به بررسی پرفورمنس مارکتینگ چیست، بهتر است با تعریف بازاریابی چیست، آشنا شوید. برای موفقیت در این مدل از بازاریابی، یکی از روش‌های زیر را با توجه به هدف‌، نیاز و بودجه کسب‌و‌کارتان انتخاب کنید:

پرفورمنس مارکتینگ

1.کمپین‌های هدف‌محور «Goal-Based»

این نوع کمپین در بازاریابی پرفورمنس مارکتینگ با هدف دستیابی به یک نتیجه خاص صورت می‌گیرد. به یاد داشته باشید که تبلیغ‌کننده، تبلیغ را بر اساس هدف شما انجام می‌دهد.

2.کمپین‌های عمل‌محور «Action-Based»

کمپین‌های عمل‌محور پس از انجام یک عمل یا حرکت مشخص از سوی کاربر برای او آغاز می‌شود. این‌گونه نیست که کمپین در روزهای خاصی برای او ارسال شود.

3.کمپین‌های اکتسابی «Acquisition»

یکی از بهترین کمپین‌های پرفورمنس، کمپین‌ اکتسابی است که برای تبلیغ یک محصول یا خدمات جدید از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بهره می‌گیرد.

4.کمپین‌های تعاملی «Engagement»

 در بازاریابی عملکردی، برندسازی و بهبود شاخص‌های تعاملی با کاربران با راه‌اندازی کمپین‌های تعاملی صورت می‌گیرد. تبلیغ‌کنندگان در این کمپین نام برند، محصولات و خدمات آن را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند تا گفتگویی بین آن‌ها شکل بگیرد.

مارکتینگ چیست و چرا بازاریابی برای کسب و کارها مهم است؟

5.کمپین‌های تبدیلی «Conversion»

همان‌طور که از اسم این روش بر‌می‌آید، تنها هدف آن انجام اقدام خاصی از سوی مشتریان و تعامل‌شان با تبلیغ‌، است. این تعامل تنها می‌تواند کلیک بر روی یک ویدیو برای مشاهده یک تبلیغ باشد.

انواع روش‌های مورد انتظار بر اساس کانال‌‌ها

همان‌طور که می‌دانید، این بازاریابی براساس نتایج عملکردها صورت می‌گیرد که در بندهای بالا انواع آن را توضیح دادیم،. در ادامه در مقاله پرفورمنس مارکتینگ چیست شما را با روش‌های دیگری در پرفورمنس مارکتینگ آشنا خواهیم کرد:

1.بازاریابی موتورهای جست‌و‌جو «Search Engine Marketing»

یکی از روش‌های پرفورمنس مارکتینگ، پرداخت هزینه به موتورهای جست‌و‌جو است تا تبلیغ را بر اساس جست‌و‌جوی کاربران و مشتریان به آن‌ها نمایش دهد.

2.شبکه اجتماعی «Social-Network»

این روزها اکثر کسب‌و‌کارها از شبکه‌های اجتماعی برند خود برای افزایش نرخ کلیک، ترافیک ورودی، درآمد و  آگاه‌سازی مشتریان استفاده می‌کنند.

3.ایمیل مارکتینگ «Email-Marketing»

 یکی از بهترین رو‌ش‌های بازاریابی در دنیای دیجیتال، بهره بردن از ایمیل مارکتینگ است. شما با کمک آن می توایند کاربران را از  تخفیف‌ها، محصولات و خدمات جدید خود آگاه کنید. این کار به افزایش نرخ تبدیل در کسب‌و‌کارتان بسیار کمک می‌کند.

4.تبلیغات همسان «Matched-Ads»

تبلیغات همسان را نوعی تبلیغات کلیکی می‌نامند که یک تبلیغ مرتبط با محتوای مخاطب به آن نمایش داده می‌شود. به این معنا که مخاطب شما در حال خواندن یا دیدن یک محتوا است و همزمان تبلیغات شما به او نمایش داده می‌شود تا بر روی آن کلیک کند.

5.رپورتاژ آگهی «Sponsored»

برندها گاهی برای دیده شدن از رپورتاژها کمک می‌گیرند. به این معنا که  با قرار دادن متن آگهی خود در سایت‌های پربیننده و معتبر به افزایش ترافیک و نرخ تبدیل کمک می‌کنند.

6.همکاری در فروش «Afiliate»

در این روش، تبلیغ‌کنندگان با هر تبلیغی که برای برند انجام می‌دهند، هزینه‌ای دریافت می‌کنند. این روش نیز مانند دیگر روش‌های پرفورمنس مارکتینگ نقش بسزایی در افزایش ورودی سایت دارد.

در آخر، برای آن‌‌که یکی از کمپین‌های ذکر‌‌شده را به مرحله اجرا دربیاورید، نیاز است که مراحل زیر را طی کنید:

  1. تعریف کمپین
  2. مشخص کردن کانال‌های تبلیغاتی
  3. ساخت کمپین و اجرای آن
  4. اندازه‌گیری نتایج کمپین و بهینه‌سازی آن
  5. مدیریت مشکلات احتمالی

روش‌های پرداخت در پرفورمنس مارکتینگ

بودجه‌بندی در تبلیغات همیشه حرف اول را در پرفورمنس مارکتینگ چیست می‌زند. به همین منظور، برندها برای بهینه‌سازی استراتژی تبلیغات و بالا بردن میزان موفقیت کمپین خود باید معیارهایی برای پرداخت در پرفورمنس در نظر بگیرند تا بازگشت سرمایه بالاتری داشته باشند. این معیارها عبارت‌اند از:

1.پرداخت هزینه به ازای هر کلیک روی لینک «CPC»

هزینه‌ کلیک با معیار  CPCبا توجه به موقعیت مکانی و نوع کسب‌و‌کار از هزار تومان تا صدها هزار تومان متغیر است. به این صورت که با کلیک کاربر بر روی یک تبلیغ، هزینه پرداخت می‌شود. به‌صورت کلی، برای محاسبه CPC باید هزینه کلیک‌های صورت‌گرفته را بر تعداد کل کلیک‌های دریافتی کمپین خود تقسیم کنید.

2. پرداخت هزینه در ازای هر 1000 بار نمایش تبلیغ «CPM»

با 1000 بار نمایش تبلیغ به کاربران پرداخت صورت می‌گیرد. اما دقت داشته باشید که کاربران محاسبه‌شده در این 1000 نفر می‌توانند تکراری باشند.

3.پرداخت هزینه در ازای انجام اقدام مورد نظر «CPA»

پرداخت زمانی صورت می‌گیرد که از کاربر یا مشتری بخواهند کار مشخصی مانند کلیک بر روی یک گزینه یا پر کردن یک فرم را انجام دهند.

4.ارزش طول عمر «LTV»

طول عمر مشتری وفادار با توجه به هزینه‌های مورد انتظار و فعالیت‌های مداومش تجزیه‌و‌تحلیل و پیش‌بینی می‌شود. می‌توان گفت که این معیار بر روی «ارزش مادام ‌لعمر» پیش‌بینی‌شده یک مشتری در طول ارتباطش با آن کسب‌و‌کار متمرکز است.

با این روش، کارشناسان و صاحبان کسب‌و‌کارها می‌توانند میزان درآمد خود را از فعالیت‌های مداوم یک مشتری در فضای دیجیتال تخمین بزنند.

قیف فروش چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای استفاده از پرفورمنس مارکتینگ

این روزها تمایل بیشتر کسب‌و‌کارها استفاده از بازاریابی عملگرا است تا با دیدن نتایج بهتر بتوانند برای بهینه‌سازی آن گام بردارند. با این حال، لازم است که در ادامه مقاله پرفورمنس مارکتینگ چیست با مزایای آن آشنا شوید:

  • پرداخت در ازای رسیدن به نتیجه
  • تجزیه‌و‌تحلیل آسان داده‌ها
  • جریان‌های درآمدی متنوع
  • افزایش راه‌های درآمدزایی
  • مدیریت بودجه
  • جذب مخاطب
  • کاهش ریسک

اصطلاحات پرفورمنس مارکتینگ

برای آن‌که نتایج بهتری از فرایند پرفورمنس مارکتینگ چیست کسب کنید، بهتر است با اصطلاحات زیر آشنا شوید:

ایمپرشن «Impression»

ایمپرشن به تعداد نمایش تبلیغات شما اشاره دارد. در این میان، اگر به تعداد ایمپرشن مورد نظر خود دست پیدا کرده باشید و مخاطبان‌تان تبلیغ شما را دیده باشند، می‌توانید هزینه آن را پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که بررسی ایمپرشن در پرفورمنس، تنها برای آگاهی از برند مهم است.

تعداد کلیک«Clicks»

گاهی در این فرایند تنها نمایش تبلیغات مهم نیست و نرخ کلیک و تعداد کلیک‌های صورت‌گرفته ارجحیت بیشتری دارند. به همین ‌خاطر، هزینه را در ازای تعداد کلیک مشخص پرداخت می‌کنید.

تعامل «Engagement»

این اصطلاح به میزان مشارکت کاربران اشاره دارد. در صورت تعامل بیشتر کاربران با شما و تبلیغات صورت‌گرفته، استراتژی بازریابی شما ارزشمندتر خواهد بود. میزان تعامل صورت‌گرفته در این فرایند با پلتفرم‌‌های خاصی محاسبه می‌شود.

سرنخ «Lead»

در فرایند بازاریابی باید با این نکته توجه داشته باشید چه تعداد از مخاطبان به سمت برند شما هدایت می‌شوند، چه تعداد از آن‌ها باکیفیت هستند و چه تعداد به سرنخ تبدیل می‌شوند. برای آن‌که فرایند هدفمند‌تر باشد، باید سرنخ‌های تولیدشده بیشتر و باکیفیت‌تر باشند تا شانس نرخ تبدیل افزایش پیدا کند.

فروش «Sale»

در فرایند پرفورمنس مارکتینگ، تمامی مدیران به دنبال فروش بیشتر هستند. پس، هزینه در ازای میزان فروش مشخص انجام می‌شود. صاحبان کسب‌و‌کارها در این مدل باید نسبت به مدل‌های دیگر بیشتر هزینه کنند.

پرداخت در ازای اقدام مشخص

پرداخت هزینه در این فرایند بر اساس اقدام خاصی از سوی تبلیغ‌کننده انجام می‌شود؛ فروش، ثبت‌نام در رویداد، دانلود یک اپلیکیشن یا پر کردن فرم.

بازاریابی پرفورمنس مارکتینگ

نکاتی برای موفقیت در پرفورمنس مارکتینگ

بازاریابی عملگرا برای صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی مزایای فراوانی دارد که برای موفقیت در آن باید نکات گفته‌شده را به‌خوبی پیاده‌سازی و اجرا کرد. بنابراین، علاوه بر موارد گفته‌شده در مقاله پرفورمنس مارکتینگ چیست، باید به نکات زیر نیز توجه شود:

  • صفحه فرود حرفه‌ای
  • تست A/B
  • انتخاب درست منابع
  • ارزیابی دقیق 

سخن پایانی درباره پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

در این مقاله به سوال پرفورمنس مارکتینگ چیست جواب دادیم. این روزها مدیران کسب‌وکارها به دنبال آن هستند که با توجه به هزینه صورت‌گرفته بیشترین خروجی را دریافت کنند. به همین خاطر، پرفورمنس مارکتینگ به‌خوبی می‌تواند به آن‌ها کمک کند. این فرایند با تحقق خواسته‌ها، هزینه پرداخت می‌شود و مدیران شاهد بازگشت سرمایه خود خواهند بود.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *