آواز مارکتینگ

چک لیست کامل تولید محتوای سایت و اینستاگرام

چک لیست تولید محتوا

محتوا به‌عنوان پایه و اساس فعالیت در فضای مجازی شناخته می‌شود. بنابراین، طراحی یک لیست محتوای مناسب و استاندارد باعث می‌شود تا کاربران جذب سایت و پیج اینستاگرام شوند. اهمیت تولید محتوای باکیفیت بسیار بالاست. بنابراین، یادگیری اصول تولید محتوای جذاب و کاربرپسند برای هر کسب و کاری لازم و ضروری است. داشتن چک لیست تولید محتوا باعث می‌شود تا افراد بتوانند با توجه به نیاز کاربران خود، بهترین محتوا را تولید کنند.
در این مقاله قصد داریم تا به جزئیات چک لیست تولید انواع محتوا برای سایت و اینستاگرام بپردازیم. در صورتی که می‌خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، کافی است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چک لیست تولید محتوای وب‌سایت

ایجاد یک چک لیست برای تولید محتوای وب‌سایت باعث می‌شود تا مدیران کسب و کارها بتوانند بهترین محتوا را متناسب با نیاز مشتریان خود تولید کنند. در این بخش به مراحل چک لیست تولید محتوای وب‌سایت می‌پردازیم:

1. تحقیق کلمات کلیدی

اولین قدم برای آماده کردن چک لیست، به دست آوردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت است. در این فرایند، تیم سئو با پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت خود، تولید محتوای اصولی را انجام می‌د‌هد. پیدا کردن کلمات کلیدی برای تولید محتوای باکیفیت بسیار مهم است. دو شیوه اصولی برای تحقیق کلمه کلیدی وجود دارد:
• به سراغ رقبا رفته و کلمات کلیدی را که آن‌ها در مقالات خود استفاده می‌کنند در یک فایل اکسل یادداشت کنید.
• از ابزارهای مختلفی نظیر Keywordtool استفاده کنید. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط با وب‌سایت‌تان را استخراج کنید. این نرم‌افزار به سئوکاران این امکان را می‌دهد تا بتوانند به سهولت کلمات کلیدی مرتبط را استخراج کرده و برای تولید محتوای اصولی از آن استفاده کنند.

2. نوشتن سرفصل‌های محتوا

در مراحل تهیه چک لیست تولید محتوا، بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط، اولویت‌بندی آن‌ها دارای اهمیت است. در این مرحله، نوبت به این می‌رسد که سرفصل‌های مقاله را به‌صورت دقیق برای هر صفحه مشخص کنید.
با توجه به دانش سئوی خود، باید چیزی را که مخاطب به آن نیاز دارد با استفاده از منابع فارسی و انگلیسی در محتوای خود قرار دهید. برای مثال، عنوان طراحی سایت سریع باید با سرفصل‌های زیر نگارش شود:

مراحل مورد نیاز، زمان مورد نیاز و روش ها  برای طراحی سایت

انتخاب سرفصل‌های یک مقاله از طریق کلمات پیشنهادی گوگل امکان‌پذیر است. کلمات پیشنهادی گوگل بعد از جستجوی کلمه کلیدی اصلی، نمایش داده می‌شوند. کلمات نمایش‌داده‌شده با کلمه اصلی مرتبط هستند و برای اضافه کردن سرفصل‌ها می‌توانند کارآمد باشند.

3. بازنویسی، ترجمه و تالیف محتوا

با توجه به این که در حال تهیه چک لیست تولید محتوا برای سایت هستید، باید مشخص کنید که روش تولید محتوای وب‌سایت‌تان به چه صورت است. آیا به دنبال مقالات بازنویسی فارسی هستید یا می‌خواهید از مقالات معتبر خارجی استفاده کنید. به‌طور کلی، سه شیوه برای تولید محتوا متنی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

● بازنویسی

در این شیوه مقالات فارسی سطح وب مطالعه شده و به شیوه جدید نگارش می‌شوند.

● ترجمه

در این روش، تولیدکننده محتوا با استفاده از مهارت زبان خود، مقالات خارجی معتبر را ترجمه می‌کند.

● تالیف

تالیف محتوا به روشی گفته می‌شود که فرد در حوزه تخصصی خود می‌تواند یک متن سئوشده تولید کند.

● ترکیبی

نوشتن مقاله با استفاده از راهکارهای بازنویسی، ترجمه و تالیف.

تولید محتوا چیست و معرفی انواع تولید محتوا

4. نگارش جمع‌بندی مقاله

در هنگام تهیه چک لیست تولید محتوا، در نظر گرفتن جمع‌بندی دارای اهمیت است. جمع‌بندی می‌تواند بخشی از مقدمه به‌صورت مختصر باشد. این بخش شامل یک توضیح کلی از مقاله و در نهایت یک درخواست از مخاطب است که به صورت کال تو اکشن بیان می‌شود.
5. تعیین تعداد کلمات
یکی از سوالات متداول تولیدکنندگان محتوا این است که هر مقاله باید چند کلمه باشد. در پاسخ باید بیان کنیم که تعداد کلمات مقاله مناسب با نیاز مخاطب در نظر گرفته می‌شود. مقاله باید تا جایی ادامه داشته باشد که اطلاعات تازه و مرتبط را به مخاطب منتقل کند. به‌صورت میانگین نگارش 2 هزار کلمه برای محتواهای مهم ضروری به نظر می‌رسد.

6. استفاده از سرتیترگذاری

سرتیتر گذاشتن یکی از مراحل اصلی تولید محتوا است. سرتیترهای مقاله با تگ‌های هدینگ مشخص می‌شوند که با نام اختصاری H شناخته می‌شوند. هر 100 الی 300 کلمه زیر یک سرتیتر قرار داشته باشند تا مقاله قابل خواندن باشد. اضافه کردن سرتیتر برای سئو نیز دارای اهمیت است.

7. نوشتن مقدمه و عنوان مناسب

عنوان و مقدمه یک مقاله به‌عنوان بخش مهم چک لیست تولید محتوا شناخته می‌شوند. بسیاری از متخصصان بیان می‌کنند که نگارش عنوان و مقدمه باید در انتهای متن انجام شود؛ چرا که تاثیر زیادی در تجربه کاربری خواهد داشت. تولیدکننده محتوا بر اساس تجربه خود می‌تواند از مقدمه و عنوان مناسب در یک محتوا استفاده کند. نگارش مقدمه جذاب دارای اهمیت است؛ چرا که باعث جذب مخاطبان برای مطالعه ادامه مقاله خواهد شد.

8. اضافه کردن محتوای چندرسانه‌ای

اگر برای تولید محتوا، بحث رعایت اصول سئو و جذب مخاطبان هدف را در نظر گرفته‌اید، بهتر است به مقاله خود محتوای چندرسانه‌ای اضافه کنید. افزودن ویدیو علاوه بر اضافه کردن تصاویر جذاب باعث بهبود وضعیت مقاله در جذب کاربران خواهد شد. از دیدگاه سئو و موتورهای جستجو، نظیر گوگل، اضافه کردن عکس‌های اختصاصی می‌تواند حائز اهمیت باشد.
اگر محتوا را برای تجربه کاربری و برندسازی تولید می‌کنید، بهتر است علاو بر تصاویر جذاب از ویدیو و صوت‌های اختصاصی استفاده کنید. در تهیه چک لیست تولید محتوا، برای داشتن یک مقاله خوب باید فوت و فن‌های تولید محتوا را به کار بگیرید.

سئوی محتوای نگارش شده و چک لیست تولید محتوا

برای سئو محتوا نگارش‌شده رعایت برخی از نکات کلیدی ضروری است و باعث می‌شود تا محتوا در موتور جستجو رتبه مناسبی کسب کند. بررسی موارد زیر در تولید محتوای سئوشده حائز اهمیت است:

استفاده از لینک داخلی و تصویر اختصاصی و با کیفیت و حجم بالا

ترغیب مخاطبان به خواندن مقاله و اشتراک گذاری آن

قراردادن کلمه کلیدی در سرتیر، توضیحات متا و عنوان

چک لیست تولید محتوای اینستاگرام

تا به اینجای مقاله در مورد چک لیست محتوا وب‌ سایت اطلاعات کاملی را دریافت کردید و در ادامه این بخش می‌خواهیم به‌صورت کامل به چک لیست تولید محتوا اینستاگرام بپردازیم:

1. پیدا کردن ایده‌های جذاب و چک لیست تولید محتوا

همان‌طور که بیان شد، برای داشتن چک لیست محتوا وب‌ سایت باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید؛ چرا که مخاطبان شما عبارت‌های مختلفی را از طریق گوگل سرچ می‌کنند. در شبکه اجتماعی اینستاگرام مخاطبان کمتر جستجو می‌کنند؛ بنابراین، برای جذب مخاطب مورد نظر خود بهتر است از ایده‌های تازه استفاده کنید. ایده‌های جدید را می‌توانید از طریق راه‌های مختلف به دست بیاورید.
به‌عنوان مثال، بررسی پست‌های رقبا، بررسی سایت همکاران، پرسش از مخاطبان، نگاه به نظرات مخاطبان و … به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید ایده‌های جذاب را پیدا کنید.

2. ساخت تقویم محتوایی و چک لیست تولید محتوا

حال، که ایده‌های محتوایی را به دست آوردید، در این مرحله باید یک تقویم محتوایی برای خود داشته باشید. در تقویم محتوایی، زمان انتشار هر پست را متناسب با رویدادهای مختلف جامعه هماهنگ ‌کنید تا بتوانید بازدیدهای بیشتری کسب کنید. در چک لیست تولید محتوای اینستاگرام، بهتر است شما تقویم محتوایی را درنظر بگیرید تا مطالب متناسب با هر موضوع را پیدا کرده و در کپشن هر پست درج کنید.
ایجاد یک پست اختصاصی در شبکه‌ های اجتماعی مانند اینستاگرام در مقایسه با سایت آسان‌تر است؛ اما خیلی از افراد در پیدا کردن ایده محتوایی کوتاهی می‌کنند. داشتن تقویم محتوایی باعث می‌شود تا بتوانید در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل، پست‌های اختصاصی خود را تهیه کرده و زمان‌بندی کنید. زمانی می‌توانید به کیفیت پست آماده‌شده پی‌ ببرید که از خود بپرسید آیا محتوای تولیدشده برای من جذاب است یا خیر. اگر پاسخ‌تان به این سوال منفی است، پس باید این موضوع را در نظر بگیرید که ممکن است محتوای تولید‌شده برای مخاطبان‌تان نیز جذاب نباشد.سئو محتوا

3. تولید پست‌های جذاب و چک لیست تولید محتوا

در چک لیست تولید محتوا باید همواره به دنبال تولید پست‌های جذاب باشید. چند شیوه کلیدی برای جذاب کردن پست‌های اینستاگرام وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد تا پست‌های بی‌نظیری را تولید کنید:

• در نظر گرفتن کاور جذاب

کاور به عنوان تصویری است که بر روی صفحه اول پست شما قرار می‌گیرد و برای مخاطبان نمایش داده می‌شود. کاور خوب به‌شدت بر روی جذب مخاطب تاثیرگذار است و می‌تواند تعامل محتوای تولیدشده را افزایش دهد. پس، بهتر است برای ساخت پست اختصاصی از کاورهای جذاب و متفاوت استفاده کنید.

• نگارش عنوان جذاب

عنوان جذاب همان متنی است که بر روی کاور درج می‌شود. عنوان باید بسیار کوتاه، جذاب و ترغیب‌کننده باشد. استفاده از فونت‌های مناسب و رنگ‌بندی عالی باعث می‌شود تا جذابیت عنوان چندبرابر شود.

• کپشن ترغیب‌کننده

کپشن همان متنی است که در پایین پست‌ اینستاگرام قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن کاور و عنوان جذاب، بهتر است توضیحات درج‌شده در هر پست را به شکل خاصی نگارش کنید. نگارش کپشن جذاب باعث می‌شود تا پست‌‌ها لایک بیشتری دریافت کنند که این امر تعامل پست‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد.

پست‌ اینستاگرام

• استفاده از هشتگ

در چک لیست تولید محتوا اینستاگرام انتخاب جذاب‌ترین و بهترین هشتگ‌ها دارای اهمیت است. هشتگ‌ها به‌عنوان راهنمای هر پست شناخته می‌شوند که برای الگوریتم اینستاگرام ارسال می‌شوند. زمانی که یک پست را در اینستاگرام منتشر می‌کنید، با اضافه کردن هشتگ دسته‌بندی آن را مشخص خواهید کرد. برای دریافت بهترین نتیجه کافی است در هر پست از 6 هشتگ پرمخاطب استفاده کنید. داشتن 1 الی 2 هشتگ اختصاصی که مختص برندتان باشد نیز دارای اهمیت است.

• استوری کردن پست

باید توجه داشته باشید که یکی از بخش‌های جذب‌کننده مخاطب، استوری است. از تکنیک قرار دادن استوری می‌توانید به بهترین شکل استفاده کنید. به‌طور معمول پس از گذشت 30 دقیقه از ارسال پست، بهتر است آن را استوری کنید. داشتن خلاقیت در نحوه گذاشتن استوری باعث افزایش تعامل مخاطبان خواهد شد.

• داشتن تعامل روزانه

مهم‌ترین عاملی که باعث موفقیت در این شبکه اجتماعی می‌شود، ایجاد تعامل با مخاطبان و همکاران است. هر چه تعامل‌تان با مخاطبان و همکاران‌تان افزایش پیدا کند، شانس بیشتری برای رفتن به اکسپلور دارید. برای داشتن تعامل مناسب کافی است در کمترین زمان ممکن پاسخ مخاطبان خود را بدهید، در استوری‌ها از نظرسنجی استفاده کنید و سعی کنید با تولید محتوای مناسب، کاربران را ترغیب به کال تو اکشن کنید.
برای افزایش تعامل می‌توانید از مسابقه و کمپین‌های مختلف استفاده کنید. هر یک از موارد گفته‌شده باعث می‌شوند تا بتوانید ضمن افزایش تعامل، بازدید بیشتری نیز دریافت کنید.

• تحلیل پیج

در صورتی که دارای پیج کاری هستید، با وارد شدن به بخش اینسایت می‌توانید اطلاعات هر پست را به‌صورت دقیق مشاهده و آنالیز کنید. دریافت بازخورد از هر پست باعث می‌شود تا با شیوه صحیحِ تولید محتوا در instagram آشنا شوید.  در صورتی که ورودی‌های یک پست از طریق هشتگ باشد، بهتر است به هشتگ‌های آن پست رفته و آن پست را مورد بررسی قرار دهید.

از طریق insight قادر خواهید بود تا به‌آسانی میزان تعامل مخاطبان خود را بررسی کنید. آمار اینسایت برای کسانی که می‌خواهند روند پیشرفت پیج خود را تحلیل کنند، بسیاری کاربردی است.

جمع‌بندی درباره چک لیست تولید محتوا

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، یکی از بهترین شیوه‌های رسیدن به موفقیت در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تولید محتوای باکیفیت و مناسب است. شما با داشتن چک لیست تولید محتوا به افراد کمک خواهید کرد تا با در نظر گرفتن مخاطبان هدف خود بتوانید از یک شیوه اصولی برای تولید محتوا استفاده کنید. یادگیری تکنیک‌های مختلف تولید محتوا و اینکه بدانیم محتوا چیست باعث می‌شود تا روند نگارش محتوا به بهترین شکل انجام شود. افرادی که می‌خواهند در داشتن چک لیست مناسب موفق عمل کنند، در صورت تمایل بهتر است از افراد متخصص و مجموعه‌های بنام کمک بگیرند. ما در آواز مارکتینگ در کنار شما هستیم تا بتوانید یک چک لیست اصولی برای وب‌سایت و پیج خود تهیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *