آواز مارکتینگ

نرخ تعامل چیست و چطور درآمد شما را بیشتر می‌کند؟

نرخ تعامل چیست و چطور درآمد شما را بیشتر می‌کند

اگر می‌خواهید به درستی واژه نرخ تعامل را درک کنید، باید بدانید که جمعیت جهان روزانه حدود 13 میلیون ساعت را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. بیش از 59 درصد از کل انسان‌ها (تقریباً 4.62 میلیارد) از کانال‌های مختلف استفاده می‌کنند که متوسط آن 2 ساعت و 27 دقیقه در روز است. افرادی که اطلاعاتی بیشتر از صفحه یک مرورگر می‌خواهند تا چهار صفحه را مرور می‌کنند.

اما این نرخ فراتر از لایک کردن یک پست است. Engagement rate یک معیار با کیفیت بالا برای تجزیه و تحلیل مخاطبان و ارزش محتوا است. دانستن نحوه محاسبه نرخ تعامل کمک می‌کند تا بدانید برای کسب و کارتان چه کاری را چه زمانی انجام دهید.

دقت کنید که نرخ تعامل فقط برای رسانه‌های اجتماعی نیست؛ بلکه در اکثر کانال‌های بازاریابی دیجیتال، از جمله ایمیل، وب‌سایت و برنامه‌های تلفن همراه قابل بررسی است.

در دیجیتال مارکتینگ فاکتورهای نرخ پرش، نرخ باز، CTR، صفحات و بازدیدها، تنها چند معیار محبوب Engagement rate هستند که تصویر میزان مشارکت افراد را با آنچه انجام می‌دهید یا می‌گویید نشان می‌دهند.

در این مقاله سعی داریم رابطه نرخ تعامل و درآمد را تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

 

نرخ تعامل چیست؟

نرخ‌های تعامل میزان تعامل فعال مخاطبان با محتوا را بررسی می‌کنند که می‌تواند برای رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت یا برنامه کاربردی باشد. در دنیای دیجیتال، Engagement rate فرمولی است که میزان تعاملی را که محتوای شما نسبت به رقبا یا به‌طور کلی صنعت دریافت می‌کند اندازه‌گیری می‌کند.

در رسانه‌های اجتماعی، نرخ تعامل می‌تواند شامل تعاملاتی مانند نظرات، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری یا منشن کردن حساب‌تان باشد.

برای وب‌سایت‌ها، Engagement rate به کلیک‌های واقعی، زمان صرف‌شده در صفحه یا دانلودها تبدیل می‌شود.

برای برنامه‌های تلفن همراه، نرخ تعامل نشان می‌دهد که برنامه چقدر مفید است و در نهایت توانایی شما را برای برآورده کردن نیازهای مشتری می‌سنجد.

تعامل در همه‌جا آنلاین اتفاق می‌افتد. دیدن تعاملات زیاد در یک صفحه یا پست، نشان می‌دهد که مردم احتمالا به آن علاقه‌مندی بیشتری دارند. این موضوع به معنای کلیک‌های بیشتر روی آن یا بازدید و لایک بیشتر است. درحقیقت، با توصیف‌های بالا به این نتیجه می‌رسیم که رابطه Engagement rate و درآمد رابطه مستقیمی است.

 

چرا باید نرخ تعامل را بررسی کنیم؟

بررسی نرخ تعامل به دلایل زیر ضرورت دارد:

  • چون این کار به شما امکان می‌دهد تا اثربخشی کمپین‌های بازاریابی را تجزیه و تحلیل کنید.
  • بررسی Engagement rate نشان می‌دهد که آیا سایت، برنامه یا صفحه مورد نظر انتظارات کاربر را برآورده می‌کند یا خیر.
  • تعامل خوب با وفاداری به برند و به نوبه خود حفظ آن همراه است.
  • نرخ تعامل نشان می‌دهد که آیا محتوا «کار خود را انجام می‌دهد.» اگر تعامل کم باشد، می‌توانید از بررسی آن فرصت‌های بهبود را پیدا کنید.
  • یک راه عالی برای تعیین رشد است.
  • بررسی Engagement rate کمک می‌کند تا سطح رضایت مشتری را تعیین کنید و ریزش‌های احتمالی را شناسایی کنید.
  • می‌تواند در مورد کیفیت محتوا یا تجربه کاربری (UX) اطلاعات بدهد. نرخ تعامل پایین ممکن است نشان‌دهنده عدم تطابق بین آنچه کاربر انتظار دارد و آنچه ارائه می‌دهید، باشد.
  • رابطه بین Engagement rate و درآمد مستقیم است و بهبود این نرخ سبب بهبود کسب درآمد می‌شود.

تاثیر نرخ تعامل در درآمد

نرخ تعامل را چگونه محاسبه کنیم؟

برای انجام این کار به‌صورت دستی می‌توانید از فرمول‌های نرخ تعامل مختلف استفاده کنید. بیشتر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تجزیه و تحلیل‌هایی را برای معیارهای تعامل ارائه می‌کنند. اما چگونه Engagement rate وب‌سایت یا برنامه‌های تلفن همراه خود را محاسبه می‌کنید؟

خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند هر عملی مانند مشاهده یک ویدیو، دانلود محتوا، کلیک کردن به صفحه دیگر و موارد دیگر را اندازه‌گیری کنند.

 

فرمول‌های Engagement rate رسانه‌های اجتماعی

برای محاسبه نرخ تعامل رسانه‌های اجتماعی فرمول‌های مختلفی وجود دارد؛ از جمله:

فرمول سنتی

برای محاسبه نرخ تعامل در رسانه‌های اجتماعی، مجموع معیارهای استاندارد (لایک، اشتراک‌گذاری و غیره) تقسیم بر تعداد کل فالوورها است. با افزایش تنوع شبکه‌های اجتماعی، تعداد راه‌های ارتباط با فالوورها نیز افزایش می‌یابد. در این روش، نتیجه یک مفهوم بسیار کلی در مورد سطح مشارکت ارائه می‌دهد. آیا یک لایک وزنی برابر با ریتوییت، نظر یا پیام مستقیم دارد؟

 

نرخ تعامل عاملی یا وزنی

به انواع مختلف تعامل ارزش اضافه می‌کند. به جای شمارش هر نوع تعامل، یک مقدار عددی مانند یک سیستم امتیازدهی دارد. برای مثال، یک نظر ممکن است دو برابر ارزش یک لایک یا اشتراک‌گذاری داشته باشد و باید آن را در نظر بگیرید.

سوال دیگری که باید بپرسید این است که چند نفر از فالوورهای شما فعال هستند؟ برخی از دنبال‌کنندگان فیسبوک ممکن است فعالیت خود را به اینستاگرام منتقل کرده باشند و محاسبات شما را تحریف کرده باشند.

 

نرخ تعامل بر اساس دسترسی

کل مشارکت‌ها را شمارش می‌کند و آن را بر کل بازدیدها تقسیم می‌کند. این روش یک شاخص کمی دقیق‌تر است و افرادی را که پس از دیدن محتوای رسانه‌های اجتماعی، تصمیم به تعامل با شما گرفته‌اند، نشان می‌دهد. می‌توانید آن را در هر پست اندازه‌گیری کنید یا می‌توانید میانگین Engagement rate را اندازه‌گیری کنید. وقتی به ازای هر پست اندازه‌گیری می‌کنید، در نظر بگیرید که دسترسی به هر پست متفاوت است که گاهی اوقات می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

 

Engagement rate در هر پست

محاسبه را به یک پست محدود می‌کند و به شما امکان می‌دهد عملکرد انواع پست را ارزیابی و مقایسه کنید. سپس، می‌توانید یک قدم جلوتر رفته و میانگین نرخ تعامل را برای همه پست‌های خود بیابید. این کار را با جمع کردن نرخ‌های تعامل و تقسیم آن بر تعداد پست‌ها انجام دهید. بسته به هدف خود می‌توانید هر تعداد تغییر را اعمال کنید. ممکن است بخواهید میزان مشارکت روزانه یا نوع خاصی از تعامل، مانند مشاهده ویدیو یا نظر یا در یک دوره خاص را اندازه‌گیری کنید.

نرخ تعامل و افزایش درآمد شما

 

فرمول Engagement rate برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها

فرمول نرخ تعامل بین وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها کمی متفاوت است؛ اما در واقع انجام آن بسیار آسان است. قبل از اعمال فرمول، باید یک «کاربر درگیر» تعریف کنید و معیارهای مهم را تعیین کنید.

 

نحوه محاسبه Engagement rate برای یک برنامه

محبوب‌ترین راه‌ها برای تعریف «کاربر درگیر» در یک برنامه، کاربران فعال ماهانه (MAU) یا کاربران فعال روزانه (DAU) هستند. برای محاسبه نرخ تعامل ماهانه برنامه، تعداد MAU (معروف به کاربران درگیر) را بر تعداد کل دانلودها تقسیم کنید و سپس در 100 ضرب کنید.

حواس‌تان باشد که دانلودهای منحصربه‌فرد را در نظر بگیرید، نه دانلودهای کلی را! این ارقام ممکن است به دلیل دانلودهای تکراری در چندین دستگاه، بسیار متفاوت باشند.

سایر معیارهای مهم تعامل برای برنامه‌ها، شامل زمان صرف‌شده در برنامه، میزان بازدید به ازای هر کاربر و میزان ماندگاری است.

 

نحوه محاسبه نرخ پرش یا  Bounce Rate در وب‌سایت

تعداد بازدید تک‌صفحه ای را بر تعداد کل بازدید تقسیم کنید. به‌عنوان مثال، اگر 1000 کاربر از وب‌سایت شما بازدید کنند و 50 کاربر بدون درخواست دیگر خارج شوند ، نرخ پرش 5 درصد خواهد بود.

 

نحوه محاسبه نرخ تبدیل در وب‌سایت

تعداد تبدیل‌ها را در نظر بگیرید و آن را بر تعداد کلی بازدیدکنندگان تقسیم کنید. به‌عنوان مثال، اگر سایت شما در یک ماه 2000 بازدیدکننده داشته باشد و 50 فروش داشته باشید، محاسبه نرخ تبدیل شما به این صورت خواهد بود: 50/2000 ضرب در 100 که می‌شود 25%. (توجه داشته باشید که تبدیل‌ها همیشه فروش نیستند و ممکن است هر اقدام انتخابی که تعریف می‌کنید، باشند.)

 

نرخ تعامل خوب چقدر است؟

رابطه نرخ تعامل و درآمد سبب می‌شود تا تلاش کنیم میزان Engagement rate خوبی را کسب کنیم. نرخ تعامل خوب بسته به پلتفرم و نوع کسب و کار بین 0.04-16٪ متغیر است. صنایع مختلف میزان مشارکت را متفاوت ارزیابی می‌کنند؛ زیرا آن‌ها تعامل را متفاوت تعریف می‌کنند. بنابراین، شما نمی‌توانید فقط اعداد را با هم مقایسه کنید؛ زیرا میانگین به چندین متغیر بستگی دارد.

  • در فیسبوک، میانگین نرخ تعامل در دو سال گذشته ثابت مانده و 0.08٪ است.
  • پس از تجربه یک سقوط چشمگیر در سال 2019، Engagement rate اینستاگرام بهبود یافت و اکنون در سال 2021 به 0.98٪ رسیده است.
  • بر اساس آمار Statista، اینفلوئنسرها در TikTok دارای میانگین نرخ تعامل 16٪ هستند.
  • توییتر Engagement rate بسیار پایدار؛ اما نسبتا پایینی از 0.045٪ را نشان می‌دهد.
  • نرخ تعامل خوب در لینکدین حدود 2٪ است؛ اما در کمپین‌های خاص مانند نظرسنجی، به 5٪ می‌رسد.

 

یادتان باشد که رابطه نرخ تعامل و درآمد شما مستقیم است؛ یعنی هرقدر Engagement rate شما خوب باشد، میزان کسب درآمد شما نیز بالاتر خواهد رفت.

 

نرخ تعامل خوب برای یک اپلیکیشن چقدر است؟

نرخ تعامل خوب اپلیکیشن بسته به نوع اپلیکیشن متفاوت است. به‌عنوان مثال، یک برنامه مرتبط با اخبار Engagement rate روزانه بسیار بالاتری نسبت به یک برنامه خرابی خودرو دارد. بنابراین، اینجاست که معیار رقابتی کلیدی است. شما باید معیارهای معمول تعامل برنامه را در حداقل ده رقیب ارزیابی کنید تا بتوانید سنجش درستی داشته باشید.

رابطه Engagement rate و درآمد رابطه مستقیمی است و هرقدر نرخ تعامل یک اپلیکیشن خوب باشد، از طریق آن درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

 

نرخ تعامل خوب برای یک وب‌سایت چیست؟

میانگین نرخ مشارکت بین صنایع بسیار متفاوت است. به‌طور متوسط، وب‌سایت‌های B2B بیش از 63٪ و وب‌سایت‌های B2C به‌طور متوسط 71٪ را مشاهده می‌کنند.

برای ارزیابی میزان تعامل خوب، باید وب‌سایت‌تان را در مقایسه با رقبای بخش خود محک بزنید. به‌خصوص بررسی رهبران صنعتی که شما در آن فعال هستید می‌تواند کمک بسیاری به یافتن ایده برای بهبود وب‌سایت کند.

یادتان باشد که کمپین‌های بازاریابی بر میزان مشارکت شما تأثیرمی‌گذارند. ممکن است شاهد افزایش ناگهانی تعامل باشید که با یک دوره سرد شدن همراه است. این مورد را هنگام نظارت بر نرخ تعامل در طول زمان در نظر بگیرید.

آزمایش رایگان خود را همین امروز شروع کنید و بیاموزید که چگونه تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به ردیابی، اندازه‌گیری و بهبود نرخ تعامل امروز کمک کند.

هرقدر نرخ تعامل وب‌سایت شما بهتر باشد، از طریق سایت درآمد بیشتری کسب خواهید کرد؛ زیرا رابطه Engagement rate و درآمد رابطه‌ای مستقیم است.

 

سخن پایانی

نرخ‌ تعامل میزان تعامل فعال مخاطبان با محتوا را بررسی می‌کند. این نرخ را می‌توان در رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و در برنامه‌های کاربردی محاسبه کرد. در این مقاله رابطه نرخ تعامل و درآمد را بررسی کردیم و دریافتیم که رابطه مستقیمی بین Engagement rate و درآمد وجود دارد؛ یعنی هرقدر میزان نرخ تعامل بالاتر باشد، درآمد شما نیز بالاتر خواهد بود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *