آواز مارکتینگ

نحوه افزایش رتبه سایت در گوگل

افزایش رتبه سایت

5 راه برای افزایش رتبه سایت در گوگل

از سال 1998 که گوگل آنلاین شد و مردم از موتور جستجوی آن برای پیدا کردن ‌وب‌سایت‌ها و مطالب وب استفاده کردند، چیزهای زیادی در سئو تغییر کرده است. تنها چیزی که تغییر نکرده است ترافیک ارگانیک سایت‌ها است که مستقیماً روی افزایش رتبه سایت در گوگل تاثیر دارد.

بسیار واضح است که اگر شما روی تعداد زیادی از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع وب‌سایت‌تان کار کنید تا مطالب آن‌ها در رتبه‌های اول قرار گیرد، ترافیک بسیار زیادی را دریافت خواهید کرد.  برعکس، اگر حتی یک ‌وب‌سایت فوق‌العاده از نظر رابط کاربری، تجربه کاربری و همچنین برنامه‌نویسی بک اند داشته باشید؛ اما در نتایج جستجوی گوگل جزو رتبه‌های برتر نباشید، ورود کاربران به سایت‌تان کم شده و ترافیک کمی خواهید داشت.

قصد داریم در این مطلب در مورد افزایش رتبه سایت در گوگل صحبت کنیم. معمولا دو سوال رایج تازه‌کارها این‌ها هستند: چگونه رتبه سایتم را افزایش دهم؟ چه مدت طول‌ می‌کشد تا رتبه‌بندی سایتم در گوگل بهبود یابد؟

یک واقعیت در مورد سئو

در همین ابتدای کار باید بدانید که سئو یا به عبارتی بهینه‌ سازی سایت برای موتور جستجو، یک‌شبه، یک‌روزه، یک‌هفته‌ای و حتی یک‌ماهه اتفاق نمی‌افتد.

در ژوئن 2021، جان مولر، یکی از نمایندگان جستجوی گوگل، گفت:« ممکن است چند ساعت تا چند هفته طول بکشد تا Google محتوای جدید یا به‌روزرسانی مطالب وب‌سایت را فهرست کند.» او گفت: «وقتی یک صفحه ایندکس می‌شود، به این معنی نیست که فوراً رتبه‌بندی می‌شود. حتی اگر تغییرات اساسی در طراحی و عملکرد ‌وب‌سایت خود ایجاد کنید، باز هم ممکن است چند ماه یا حتی یک سال طول بکشد تا تأثیر بگذارد.»

سئو به عوامل زیادی مثل ترجیحات مخاطبان در هر بازه زمانی، ترندهای روز، شرایط اجتماعی، مسیر رقبا و … بستگی دارد که ثابت نیستند و متغیرهایی هستند که به‌طور مداوم درحال تغییرند. از طرفی، مطالب وب‌سایت شما توسط الگوریتم‌های موتور جستجو بررسی می‌شود تا رتبه بگیرد. معیارهای این الگوریتم‌ها کاملا کاربرمحور هستند و ممکن است در طول زمان به‌روزرسانی شده و تغییر یابند. پس، این تصور که اگر یک بار روی سئو سایت‌تان کار کنید نتیجه خواهید گرفت، کاملا باطل است.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید بررسی کنیم که چه کاری‌ می‌توانید انجام دهید که همه‌چیز زودتر اتفاق بیفتد و برای ماندگاری چه باید بکنید؟توضیحات متا

افزایش رتبه سایت با معیارهای گوگل

جان مولر در گفتگوی خود به چند مورد مهم در مورد سئو وب‌سایت اشاره کرد که سعی می‌کنیم هر یک را توضیح دهیم.

1. با سرعت بخشیدن به سرور وب‌سایت خود، از اضافه‌بار سرور جلوگیری کنید

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که دنبال محتوایی باشید؛ اما وب‌سایت مورد نظر دیر لود شود و شما بیخیال شده و به سایت دیگر مراجعه کنید. سرعت نمایش محتوا ارتباط مستقیمی با سرور سایت‌تان دارد. هرچه سایت شما سریع‌تر عمل کند، مخاطب سریع‌تر به خواسته‌اش می‌رسد و ممکن است به‌سرعت از سایت بیرون نیاید و این برای افزایش رتبه سایت‌تان عالی است.

سئو خارجی چیست و چه میزان بر روی رتبه سایت تاثیر گذار است؟

2. لینک دادن به صفحات جدید

وقتی صفحه جدیدی با محتوای جدید بارگذاری می‌کنید، حتما از صفحات پر بازدید سایت‌تان به این صفحات لینک دهید. فرض کنید که شما قبلا محتوایی با عنوان آموزش سئو بارگذاری کرده‌اید که بازدید قابل توجهی داشته است. می‌توانید داخل این صفحه لینک صفحه جدیدی را که امروز بارگذاری کردید، قرار دهید تا مخاطبان به آن سر بزنند. دیدگاه گوگل در مورد چنین لینک‌هایی در راستای کمک به مخاطبان برای یافتن سوالات‌شان است. مثلا زمانی که شما مطلبی در مورد آموزش سئو بارگذرای می‌کنید، احتمالا داخل این مطلب واژه سرچ کنسول را آورده باشید. به احتمال زیاد این واژه برای مخاطب غریب است. از این جهت، با لینک‌دهی این کلمه به صفحه دیگری که دارای محتوایی راجع به سرچ کنسول است، به مخاطب کمک می‌کنید تا در مورد سرچ کنسول بیشتر بداند.

1. اجتناب از URL‌های غیرضروری

سعی کنید URL‌های کوتاه و هدایت‌کننده بسازید. اگر URLهای شما مشخص باشد، کاربر به‌راحتی متوجه صفحه ای که در آن است، خواهد شد و می‌تواند دسته‌بندی آن را متوجه شود. URLهای طولانی که مفهوم خاصی ندارند معمولا روی سئو تاثیر منفی دارند.

2. استفاده از روش‌های پیشنهادی به کاربران مانند نقشه سایت و استفاده از ابزار بازرسی URL

دلایل زیادی می‌توانند مانع ایندکس یک صفحه شوند. بررسی URL‌ می‌تواند به عیب‌یابی آن‌ها کمک کند. این کارها را می‌توانید با سرچ کنسول انجام دهید. ابزار بررسی URL اطلاعاتی را در مورد یک صفحه خاص ایندکس‌شده ارائه‌ می‌دهد و همچنین می‌توانید بررسی کنید که آیا URL ایندکس شده یا خیر. می‌توانید ببینید چرا گوگل نتوانسته صفحه شما را ایندکس کند. حتی می‌توانید درخواست کنید که URL ایندکس شود.

3. محتوای باکیفیت

مولر تکرار کرد که بهترین راه برای افزایش رتبه سایت، ایجاد محتوای با کیفیت است. در مورد محتوای باکیفیت و اصول تهیه آن می‌توان ده‌ها صفحه نوشت. اما مهم‌ترین اصل تولید محتوا توجه به نیاز مخاطب است. در تولید محتوا حتما باید در نظر داشته باشید که مخاطب از شما چه می‎خواهد و آن را به راحت‌ترین روش ممکن در اختیار کاربر قرار دهید. اگر متنی می‌نویسید، باید کاملا مرتب و گویا باشد. اگر ویدیویی منتشر می‌کنید، حتما باید محتوای مرتبط داشته باشد و وقت مخاطب را تلف نکند. محتوای شما باید به سوالات ذهن مخاطب پاسخ دهد. در این صورت، مخاطب زمان زیادی را در سایت شما می‌ماند و بارها به مطالب آن سر می‌زند. این بهترین روش برای افزایش رتبه سایت است.

برای افزایش رتبه سایت از کجا شروع کنیم؟

الگوریتم گوگل هزاران سیگنال را به علاوه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای تعیین رتبه‌بندی ترکیب‌ می‌کند. اگر‌ می‌خواهید با افزایش رتبه سایت خود، فروش و تبدیل را افزایش دهید، این کارها را به ترتیب انجام دهید:

1. افزایش رتبه سایت و ساختار پایه

حتما شنیده‌اید که خشت اول گر نهد معمار کج/ تا ثریا می‌رود دیوار کج! ساختار ضعیف وب‌سایت و اطلاعات می‌تواند حتی بهترین اقدامات سئو را خراب کند. اگر استفاده از ‌وب‌سایت شما برای کاربران و خزنده‌های گوگل دشوار باشد، احتمالاً رتبه شما آسیب خواهد دید.

2. افزایش رتبه سایت و ارائه تجربه عالی

UX یا تجربه کاربری، مراحل چرخیدن کاربر در وب‌سایت شما برای رسیدن به خواسته‌اش است. باید به‌طور مداوم بر سرعت کار وب‌سایتتان چه در نسخه موبایل و چه نسخه دسکتاپ نظارت داشته باشید و به بهبود آن ادامه دهید. در این راستا:

  • از برنامه ویرایش تصویر استفاده کنید تا حجم فایل‌ها را کاهش دهید.
  • برای داشتن ظاهر خوب سایت، ابعاد تصویر باید با فضای تصویر متناسب باشد.
  • تعداد زیادی از فایل‌های JS و CSS اضافی هستند و در نهایت باعث کاهش سرعت وب‌سایت شما می‌شوند. برای افزایش سرعت و بهبود تجربه کاربر، حتما فایل‌های اضافی را حذف کنید یا با ادغام چندین اسکریپت در یک فایل تماس بارگیری همه اسکریپت‌ها را یکی کنید.
  • موضوع مهم دیگر در مورد تجربه کاربر، نسخه موبایلی وب‌سایت‌تان است. حتما باید این نسخه به‌خوبی کار کند و چیدمان خوبی داشته باشد.

3. محتوای بهینه

همان‌طور که بالاتر شرح دادیم، محتوا اهمیت زیادی دارد.  باید محتوایی بنویسید که خوانندگان را درگیر خود نگه دارد و تا پاراگراف آخر آن را بخوانند. به این منظور:

  • با یک مقدمه خلاصه شروع کنید که به خوانند می‌گوید در مورد چه چیزی صحبت خواهید کرد.
  • از قالبی مانند  org برای ساختار دادن به محتوای سایت استفاده کنید.
  • از عناوین کوتاه و منحصربه‌فرد استفاده کنید. عنوان طولانی هم خواننده را گیج می‌کند و هم تاثیر بدی روی سئو دارد. از طرفی، عنوان باید به قدری جذاب باشد که مخاطب را به سایت بکشاند.
  • نکته بعدی توضیحات متا است که به‌طور غیرمستقیم روی سئو تاثیر دارد. در واقع، با این چند کلمه شما باید مخاطب را ترغیب کنید تا روی لینک سایت‌تان کلیک کند. بنابراین، اگر به‌درستی نوشته شود،‌ می‌تواند نرخ کلیک و متعاقبا ترافیک سایت را افزایش دهد.
  • اگر‌ می‌خواهید محتوای شما برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه‌بندی شود، مستقیماً به سراغ اصل مطلب بروید. حاشیه نروید و پرگویی نکنید.بهینه‌ سازی سایت

4. بهینه‌سازی جستجو

الگوریتم مرغ مگس‌خوار، اساس بررسی جستجوی گوگل است که بعدا توسط Rankbrain و سپس BERT تکمیل شد. هدف نهایی گوگل جستجو برای ارائه نتایجی است که با هدف جستجو مطابقت دارند. در واقع، موفقیت مداوم در موتور جستجوی گوگل به آن بستگی دارد. چهار نوع هدف جستجو (از طرف کاربر) عبارت‌اند از:

  • هدایتی: جستجوی ‌وب‌سایت خاص
  • اطلاعاتی: جستجوی دانش
  • تجاری: جستجوی داده‌ها (مانند نظرات) برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد خرید
  • تراکنشی: جستجو برای خرید

رتبه گوگل صفحات‌تان را برای عبارت کلیدی‌ که‌ می‌خواهید رتبه‌بندی شود، بررسی کنید. اگر جزو رتبه‌های برتر کلمه کلیدی مورد نظر نیستید، به احتمال زیاد هدف سرچ کاربر با محتوای صفحه مطابقت ندارد. برای مثال، اگر گوگل تصمیم گرفته باشد که هدف از جستجوی کلمه مورد نظر اطلاعاتی است و صفحه شما تراکنشی باشد، آن صفحه رتبه خوبی نخواهد داشت. در مواردی که یک صفحه با هدف جستجو مطابقت ندارد دو انتخاب دارید: یا صفحه را برای مطابقت با هدف ویرایش کنید یا یک صفحه جدید برای مطابقت با هدف بسازید.

5. بهینه‌سازی لینک‌های داخلی

لینک‌های ‌وب‌سایت باید به‌صورت استراتژیک قرار داده شوند. عمق صفحه سایت شما نباید بیش از سه کلیک باشد. داشتن استراتژی در لینک‌سازی داخلی به این معنی است که بهترین صفحات شما در سطح اول ظاهر می‌شوند. برای انجام این کار، یک صفحه اصلی ایجاد کنید که مستقیماً به «محصولات پرفروش» یا «دسته‌های برتر» لینک می‌خورد.

لینک‌های غلط، نیمه‌کاره و تکراری را برطرف کنید. برخی لینک‌های غلط را نادیده می‌گیرند؛ درحالی که روی تجربه کاربر تاثیر بدی دارد. با ابزارهایی مانند Sitebulb، به‌راحتی‌ می‌توانید خطاهای 404 را شناسایی کرده و در عرض چند دقیقه آن‌ها را برطرف کنید!

Google Alert به شما کمک می‌کند در اینترنت هر جایی را که اسمی از سایت شما هست، پیگیری کنید. با تنظیم آن می‌توانید اسم سایت خود را در سایت‌های دیگر بازیابی کنید و در صورتی که بدون لینک به سایت‌تان هستند، با مدیر وب‌سایت تماس بگیرید و از آن‌ها درخواست کنید که لینک‌دهی را انجام دهند!

 

سخن آخر درباره افزایش رتبه سایت

سئو کار نسبتا پیچیده و وقت‌گیری است. اما یادتان باشد که حتی در سال 2022، توجه به اصول اولیه شما را در مسیر موفقیت آنلاین قرار‌ می‌دهد. پس، از ابتدا تمام موارد ذکر شده را در سایت‌تان رعایت کنید تا باعث افزایش رتبه سایت شما گردد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت آواز مارکتینگ مراجعه نمایید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *